شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

گفت و گوی تعاون آنلاین با مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز: ۵ تعاونی استان البرز ۱۳ میلیون دلار صادرات دارند/ لزوم اعطای وام کم بهره به تعاونی ها

5 تعاونی استان البرز 13 میلیون دلار صادرات دارند/ لزوم اعطای وام کم بهره به تعاونی ها
5 تعاونی استان البرز 13 میلیون دلار صادرات دارند/ لزوم اعطای وام کم بهره به تعاونی ها

سالانه ۵ تعاونی در استان البرز بیش از ۱۳ میلیون دلار برای کشور ارز آوری دارند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز گفت: طرح پالایش تعاونی ها در استان البرز اجرا شد که بر این اساس از ۳ هزار و ۵۰۰ تعاونی ۱۱۰۰ تعاونی فعال باقی ماندند و غیر فعال ها از لیست خارج و منحل شدند.

اسماعیل خلیلی در گفت و گو با تعاون آنلاین به میزان اشتغال تعاونی ها در استان البرز اشاره کرد و افزود: تعاونی ها توانستند ۱۰ هزار شغل در استان ایجاد کنند و ما هم برای اینکه بتوانیم به این بخش فعال کمک کنیم تعاونی هایی که غیر فعال بودند و تنها از آنها یک نام باقی مانده بودند با انجام تحقیقات میدانی و پژوهشی منحل کردیم. تعاونی های منحل شده قبلا در مسکن مهر و یا کشاورزی فعالیت داشتند.

وی ادامه داد: برای پیشبرد اهداف تعاونی آموزش و ارائه خدمت به همه تعاونگران انجام می شود تا بتوانیم به صوررت هدفمند سهم تعاون را در اقتصاد افزایش دهیم.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز با بیان نوع فعالیت های تعاونی در استان البرز تصریح کرد: در استان تعاونی های خدماتی، صنعتی، توزیعی و صادراتی مشغول به کار هستند.

خلیلی به تعاونی های صادراتی اشاره کرد و گفت: ۵ تعاونی فعال صادراتی در استان البرز داریم که در زمینه قیر، محصولات جانبی قیر، صنایع دستی، فرش، محصولات کشاورزی مانند عسل و ترشیجات و محصولات صیفی مشغول به کار هستند.

به گفته وی، سالانه ۵ تعاونی در استان البرز بیش از ۱۳ میلیون دلار برای کشور ارز آوری دارند و به نظر می رسد که سهم استان البرز با توجه به شرایطی که دارد بسیار مطلوب است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان البرز تصریح کرد: افرادی که به فکر تاسیس تعاونی هستند بیشتر به منظور بهره مندی از معافیت ها  و مشوق های آن مانند معافیت های مالیاتی یا بیمه ای است اما این موضوع اصلا رعایت نمی شود و همین امر موجب شده تا هر روز از تعداد تعاونی های فعال کاسته شود.

خلیلی با تاکید بر اینکه بخش تعاونی محل جذب سرمایه های خرد است گفت: اگر سرمایه های خرد به بخش تعاونی که در زمینه تولید و اشتغال فعالیت دارد منتقل نشود ممکن است به بازارهای سوداگری ورود کند که همه اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد. سرمایه های خرد در بخش تعاونی باید به سرمایه های کلان تبدیل شود و افرادی هم که به این بخش ورود می کنند چنین نظری دارند.

وی با ارائه پیشنهادی در این زمینه افزود: اگر تسهیلات کم بهره متناسب با تولید و فعالیتی که تعاونی دارد و همچنین معافیت های بیمه ای و مالیاتی را در نظر بگیریم انگیزه تولید در تعاونی ها بسیار افزایش می یابد.

درج دیدگاه