چهارشنبه, اردیبهشت ۵, ۱۴۰۳

گفت و گو با حمید کلانتری به مناسبت رونمایی پورتال جامع تعاون

مهندس حمید کلانتری
مهندس حمید کلانتری

تعاون برای تعاون از مسیر پورتال تعاون رویکردی ریشه‌دار در تاریخ، فرهنگ و مناسبات اقتصادی مردم ایران است که در دهه‌های اخیر با قرارگرفتن دربندهای مهم قانون اساسی بیش از گذشته موردتوجه مسئولان و سیاست‌گذاران کشور قرارگرفته است. حال که اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای کشور مبتنی بر اقتصاد درون‌زا و مردمی بناشده است، تعاون بیش […]

تعاون برای تعاون از مسیر پورتال
تعاون رویکردی ریشه‌دار در تاریخ، فرهنگ و مناسبات اقتصادی مردم ایران است که در دهه‌های اخیر با قرارگرفتن دربندهای مهم قانون اساسی بیش از گذشته موردتوجه مسئولان و سیاست‌گذاران کشور قرارگرفته است. حال که اهداف و برنامه‌های توسعه‌ای کشور مبتنی بر اقتصاد درون‌زا و مردمی بناشده است، تعاون بیش از بخش دولتی و خصوصی می‌درخشد، چراکه عرصه ایست برای تبلور و تجلی اقتصاد مردمی و عدالت محور. با روی کار آمدن دولت یازدهم و ریاست حمید کلانتری بر معاونت تعاون، این بخش در قیاسی معنادار بیش از گذشته سر زبان‌ها افتاد. ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در تعاون سبب شد تا مسئولان امر چاره رفع بیکاری، بی‌عدالتی و دیگر معضلات و مشکلات اقتصادی و اجتماعی را در تعاون ببینند و دست تعاون گران را در مسیر پرتلاطم و ناهموار این روزهای اقتصاد بفشارند. نرخ اشتغالی زایی در این بخش، تعداد تعاونی‌های فعال در حوزه زنان و نرخ صادرات تعاونی‌های مرزنشین تنها کوچه کوچکی از پاسخ اعتماد مسئولان به بخش تعاون است. یکی از تازه‌ترین اقدامات صورت گرفته در این حوزه که بدون تردید به‌زودی تعاونی‌ها از پیامدهای مثبت آن منتفع خواهند شد «پورتال جامع تعاون» است. واکاوی و ارزیابی این رویداد بهانه‌ای شد تا با سید حمید کلانتری معاون تعاون، وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی به گفت و گو بنشینیم. بخش‌های مهمی از این گفت‌وگو در زیر آمده که ازنظرتان می‌گذرد.
جناب کلانتری از ایده تأسیس پورتال جامع تعاون و چگونگی کارکرد آن بفرمایید.
یکی از ویژگی‌های بزرگ تعاون شبکه‌ای از ارکان عرضه، تولید و تقاضا است. به جهت ارتقا تعاملات بین شبکه‌ای درمیان تعاونی‌ها نیاز بود تا شبکه‌ای باهدف تحقق ارتباطات گسترده‌تر به وجود بیاید. تا پیش‌ازاین ارتباطات میان تعاونی‌ها در قالب اتحادیه‌های سراسری موجود در استان‌های مختلف به شیوه‌های مرسوم گذشته برقرار بود. اما به جهت برخورداری از پیامدهای بخش ارتباطات نوین، پورتال جامع تعاون موردتوجه قرار گرفت. این پورتال در دو بخش مستقل از هم اهداف بخش تعاون را دنبال کند. نخست انتقال مفاهیم آموزشی و نوین به تعاونی‌ها از طریق اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی است. هدف دوم  ایجاد تسهیلات عملیاتی به جهت تعاملات اقتصادی میان تعاونی‌ها ازجمله خرید، فروش آشنایی با بازارهای مصرف و… است. بنابراین وجود پورتال جامع تعاون می‌تواند تسهیل‌کننده اهداف فوق باشد. البته این موضوع ازنظرمان دور نماند که رمز موفقیت پورتال در ارتباط مؤثر و موفق تعاونی‌ها با آن به جهت بهره‌مندی از ظرفیت‌های فضای مجازی است. این مهم بااطلاع رسانی و تبلیغات مناسب محقق می‌شود تا تعاونگران آثار و پیامد حضور در چنین عرصه‌ای را در عمل مشاهده کنند.
با مرور فعالیت تعاونی‌ها در دهه‌های گذشته درمیابیم که خلا حضور بازاریابی شبکه‌ای همواره یکی از موانع توسعه اقتصادی تعاونی‌ها به شمار می‌رود. این پرتال چقدر می‌تواند پاسخی به این نیاز باشد؟
همانطور که اشاره کردید برخوردار نبودن تعاونی‌های کشور از ویترین مناسب و قوی برای ارائه تولیدات خود همواره یکی از مشکلات عمده آن‌ها در توسعه صادرات، بازاریابی و برندسازی محصولات این بخش به شمار می رود. این مهم تحت عنوان توسعه بازاریابی و برند سازی به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین راهبردهای هفت‌گانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مد نظر قرار گرفته است. حضور پررنگ در چرخه بازار و صدور محصول به بازارهای دیگر علاوه بر صرف هزینه و زمان بسیار برای عرضه کالاها و تبلیغات نیازمند ارتباطات گسترده بود. از سوی دیگر عقب ماندن از عرصه تبلیغات و بهبود بخشی عرضه کالاها را می توان عاملی در عقب ماندگی از رقابت در بازارهای اقتصادی دنیا دانست بنابراین تعاونی‌ها برای بقا در بازارهای داخلی و جهانی به چنین شبکه ارتباطی نیاز داشتند تا بدون واسطه بتوانند در عرصه داخلی و حتی بین المللی با استفاده از تکنولوژی های نوین ارتباطی به ارتقا فعالیت خود در حوزه‌های مختلف بپردازند. همچنین ارتقاء سطح تکنولوژی در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات باعث تسریع و تسهیل تعاملات تجاری شده و بی‌تردید هر فعال اقتصادی ناگزیر است در این فرآیند مشارکت کرده و از این فرصت بهره بگیرد. چنین ارتباطاتی درنهایت منجر به تحکیم همبستگی‌های مدیریتی، اجتماعی و اقتصادی در میان صاحبان سرمایه و هم‌افزایی شبکه‌های تعاونی می‌شود.

در پاسخ سؤال قبلی به حذف واسطه‌ها از طریق ارتباطات شکل‌گرفته در پورتال تعاون اشاره کردید. این امر در سایر حوزه‌های اقتصادی منجر به کاهش قیمت تمام‌شده محصولات می‌شود. در بخش تعاون چگونه است و چه نتایجی دارد؟
با توجه به اینکه بخش تعاون کل زنجیره عرضه کالا از تولیدکننده، توزیع‌کننده و مصرف‌کننده را داراست، بنابراین در صورتی که روند از تولیدکننده اولیه تا مصرف‌کننده نهایی را تعاونیزه کنیم و تعاونی‌ها باهم همکاری داشته باشند، گام‌به‌گام هم شاهد کاهش قیمت برای مصرف‌کننده خواهیم بود و هم درآمد برای تولیدکننده اولیه افزایش می‌یابد. این هدف از طریق تعاملات درون‌شبکه‌ای صورت گرفته در پورتال که هر بخش به معرفی مزیت‌ها و توانمندی‌های خود می‌پردازد محقق می‌شود. همچنین حذف موازی‌کاری به عنوان عامل رقابت غیرسازنده از دیگر مزیت های انکار نشدنی پورتال است.

آیا عرضه محصولات معرفی شده در پورتال از سوی تعاونی‌ها و نمایش توانمندی های فعالان این عرصه می تواند زمینه های همکاری با اتاق های اصناف و بازرگانی را در برگزاری نمایشگاه های فصلی و دائم خارجی و داخلی را فراهم کند؟
بدون تردید یکی از مهم‌ترین اهداف ما در ایجاد این پورتال زمینه‌سازی برای ایجاد بازار مجازی است.تعاونی‌های تولید، خدمات و مصرف کنار هم در یک مسیر گام بردارند و درواقع زنجیره تأمین این سه حوزه به یکدیگر متصل شود. در چنین شرایطی است که منافع ملی و منافع بلندمدت بخش تعاون در ایجاد یک شبکه تعاملی محقق می‌شود. ما در بخش تعاون به دنبال نگاه بلندمدت، توجه به کیفیت و استفاده بهینه از امکانات خود تعاونی‌ها هستیم. علاوه بر این نگاه بازاریابی و تبلیغات همچنین ترویج فرهنگ همکاری و تعاون ازجمله مواردی است که باید موردتوجه قرار بگیرد و البته از طریق پورتال روند تحقق آن تسهیل می‌شود. به‌عبارت‌دیگر می‌توان گفت بیش از هر جای دیگری در خود بخش تعاون، به تعاون نیاز داریم. همکاری و هماهنگی تعاونی از طریق پورتال می‌تواند منجر به پیشرفت‌های چشم‌گیر در کل بخش تعاون بشود.

خبرنگار:سپیده پیری

منبع:تعاون آنلاین

2 دیدگاه ها

  1. راه هایی که این گروه به ترتیب طی خواهند کرد تا به حق خود برسند : آقای دکتر ربیعی وزیر محترم تعاون
    آقای روحانی ریاست جمهوری محترم
    مجلس شورای اسلامی
    نهاد محترم رهبری

  2. راه هایی که این گروه به ترتیب طی خواهند کرد تا به حق خود برسند :
    آقای دکتر ربیعی وزیر محترم تعاون
    آقای روحانی ریاست جمهوری محترم
    مجلس شورای اسلامی
    نهاد محترم رهبری

درج دیدگاه