شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

سهم تعاون از اقتصاد ایران چقدر است؟

برای آنکه از ظرفیت‌های این بخش استفاده کنیم باید برای ارتقای سهم تعاون تمهیدات مناسبی اندیشیده شود و تقویت روابط خارجی برای به دست آوردن بازرهای کشورهای همسایه جهت عرضه تولیدات تعاونی ها از عمده ترین این فعالیت هاست.

حدود اختیارات اداره  تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حد حل مسائل و مشکلات بیرونی است.

به گزارش تعاون‌آنلاین ، معاون مدیر کل و رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی شهرستان میانه با اعلام این مطلب در همایش توانمندی های شرکت های تعاونی شهرستان میانه با اعلام این مطلب افزود: مشکلات تعاونی‌های به دو بخش درونی وب یرونی تقسیم می شود و بررسی ها نشان می دهد که حدود اختیارات ما در حد حل مسائل بیرونی است.

بابک کریمی گفت: گسترش فرهنگ تعاون و آگاهی افراد از حقوق قانونی زمینه ساز بیشتر حل مشکلات درونی‌ است.

وی تعاونی ها را به عنوان راه سوم اقتصاد دانست و گفت:تعاونی ها نقش عمده ای در تحقق  افزایش تولید و ایجاد اشتغال  عهده درا هستند و عملکرد برخی از تعاونی ها  در این راستا فراتر از حد انتظار بوده است  هرجند تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم که نیازمند عزمی راسخ است .

وی با بیان اینکه،  گسترش فرهنگ تعاون و توجه هرچه بیشتر بر اقتصاد مبتنی بر تعاونی ها به عنوان یکی از مهمترین راه های مقابله با تحریم ها و حرکت در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی است بر همگرایی بیشتر دستگاههای اجرایی در جهت توسعه فرهنگ تعاون و آگاه سازی عموم جامعه از مزایای تعاونی ها ، برخورداری از مزایای پیش بینی شده قانونی تاکید نمود .  وی با تصریح این مهم که ،پول مشکل اصلی تعاونی‌ها نیست،ادامه داد: تعاونی‌ها به ایده و دانش و تجربه کار نیاز دارند تا بتوانند قابلیت‌های خود را به بهترین شکل ممکن به نمایش بگذارند.

در ادامه همایش ،مهندس حمید شکری، ، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه با اشاره به شکست نظامهای اقتصادی غرب در دهه های پیش در فالب‌های اقتصادی مختلف ، و با اشاره به اینکه  تعاون ریشه در آموزه های دینی ما دارد ، با تاکید بر اینکه هم اکنون سهم تعاون از اقتصاد کشور حدود ۸ در صد بوده و با توجه به اینکه در سیاستهای کلی اصل ۴۳ و ۴۴ قانون اساسی که از سوی  مقام معظم رهبری ابلاغ گردیده و این سهم برای برنامه پنجم توسعه ۲۵ در صد در نظر گرفته شده است.

او ادامه داد:  عدم تحقق این سهم از اقتصاد  مربوط به دید عمومی نسبت به بحث تعاون است و در صورت اصلاح این دیدگاه شاهد تجمیع سرمایه های خرد جامعه در قالب تعاونی ها و اجرای طرح های بزرگ اقتصادی خواهیم بود .

وی با بیان امیدواری به تحقق اهداف برنامه ششم توسعه افزود: برای آنکه از ظرفیت‌های این بخش استفاده کنیم باید برای ارتقای سهم تعاون تمهیدات مناسبی اندیشیده شود و تقویت روابط خارجی برای به دست آوردن بازرهای کشورهای همسایه جهت عرضه تولیدات تعاونی ها از عمده ترین این فعالیت هاست.

مهنس نیکخو ، مدیر تعاون اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی با تشریح  فصل سوم قانون اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی به مزایای پیش بینی شده برای بخش تعاون و بهره مندی تعاونی ها از این مزایا در جهت افزایش سهم تعاون از اقتصاد کشور اشاره داشته و از دستگاه‌های متولی اجرایی از جمله ادارات امور اقتصادی و دارایی خواست تا نسبت به آگاه سازی  و برخورداری تعاونی از معافیتها و تخفیفات قانونی اقدام  لازم را به عمل آورند.

وی همچنین به تسهیلات بانک توسعه تعاون برای تعاونی ها و ظرفیتهای صندوق ضمانت تعاون در جهت تسهیل امور برای تعاونی ها اشاره داشت و با بیان اینکه در سال ۲۰۱۸ تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است ،استفاده از این ظرفیت را برای شناساندن تولیدات شرکتهای تعاونی به گردشگران خارجی مهم دانسته و برگزاری اجلاس سران کشورهای D8  در تبریز و برگزاری نمایشگاه دستاورد های تعاون در خلال این اجلاس را فرصتی استثنایی برای برقراری ارتباط شرکتهای تعاونی با بازارهای جهانی دانست .

در این جلسه آقای فیاض پور ، مدیر عامل اتحادیه تعاونی های مسکن میانه ، آقای عظیم زاده ، مدیرعامل تعاونی مسکن پادگان ، آقای قنبری مدیر عامل تعاونی تولید روکش اتومبیل دیپلمات و آقای مهندس حسینی ، مدیر عامل تعاونی توسعه عمران آتیه میانه ، به بیان دستاوردهای تعاونی در راستای اهداف سال  اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال پرداختند.

در پایان جلسه سند تک برگی زمین اهدایی از سوی عامل اتحادیه تعاونی های مسکن میانه به رئیس دانشگاه پیام نور میانه تحویل گردید.

این همایش  با حضور مهندس حمید شکری ، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان میانه ، مهندس منصور نیکخو ،مدیر تعاون اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی ، مهندس سید یعقوبی ، رئیس اتاق تعاون استان  ، مهندس کریم پور ، رئیس اداره آموزش و ترویج  تعاون اداره کل تعاون ،کار و رفاه اجتماعی آذربایجان شرقی  ، سرهنگ ابراهیمی ، جانشین تیپ ۳۶ میانه و جمعی از اعضاء تعاونی های فعال شهرستان میانه در محل سالن اجتماعات شورای شهر میانه برگزار گردید.

درج دیدگاه