چهارشنبه, اردیبهشت ۱۲, ۱۴۰۳

تعاونی های خدمات بهداشتی و درمانی ۲۸ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی ایجاد کردند

خدمات تعاون در بهداشت

جامعه تعاون

تاکنون ۲۳۰۰ تعاونی فعال در گرایش خدمات بهداشتی و درمانی با ایجاد ۲۸ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی به ثبت رسیده اند. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، آمار تعاونی های فعال در گرایش خدمات بهداشتی و درمانی که از سامانه ثبتی وزارت تعاون تا شهریور ۹۶ به ثبت رسیده اند به شرح […]

تاکنون ۲۳۰۰ تعاونی فعال در گرایش خدمات بهداشتی و درمانی با ایجاد ۲۸ هزار و ۸۰۰ فرصت شغلی به ثبت رسیده اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق تعاون ایران، آمار تعاونی های فعال در گرایش خدمات بهداشتی و درمانی که از سامانه ثبتی وزارت تعاون تا شهریور ۹۶ به ثبت رسیده اند به شرح جدول ذیل است:

تعداد

اعضاء

سرمایه(هزار ریال)

اشتغال زایی

۲۳۰۰

۳۳۰۰۰

۱۷۰۶۱۷۴۲۸۴

۲۸۸۰۰

براساس این گزارش، اطلاعات اخذ شده از ۱۵ تعاونی برتر در بخش درمان نشان داده است که این تعاونی ها حدود ۲۶۰۰ فرصت شغلی را ایجاد کرده اند که نشان از ظرفیت بالا این بخش در تولید اشتغال دارد.

این اطلاعات آماری نشان داد استان خراسان رضوی با ۲۸۸ تعاونی و استان زنجان با ۱۶ تعاونی فعال در بخش خدمات بهداشتی و درمانی دارای بیشترین و کمترین ثبت در بین کلیه استانها دارا هستند.

در اغلب کشورها به ویژه در کشورهای در حال توسعه، مراقبت های اولیه بهداشتی توسط بخش دولتی ارائه می شود. در حالی که نسبت بزرگی از بیماران با مشکلات عمده سلامتی مراقبت های خود را در بخش خصوصی جستجو می کنند. تعاونی‌های بهداشتی درمانی موجود در برخی از کشورهای مانند کانادا و آمریکای لاتین می توانند مدلی موفق از مشارکت غیردولتی در بخش درمان  باشد. زیرا تعاونیهای بهداشتی به مهارت شخصی و حرفه ای کارکنان، ارتباط با مشتری، کار تیمی و تأمین به موقع منابع مورد نیاز توجه بیشتری نشان دادند که از نتایج بارز آن، میتوان به بالا بودن رضایت شغلی کارکنان اشاره کرد.

تعاونی های بهداشتی علاوه بر ارتقای کیفیت خدمت و رضایت مراجعین مقوله عدالت را نیز مورد توجه قرار می دهد. تعاونی های بهداشتی با ایجاد انگیزش کافی در نیروی انسانی و ارتقای کارآیی، راهکار مناسبی برای کوچک سازی دولت در بخش سلامت است.

تعاونی های خدمات درمانی در فضای بین الملل

 براساس اطلاعات اخذ شده از پایگاه اطلاعاتی تعاونی های جهان در سال ۲۰۱۶، در دنیا براساس گردش مالی و تولید ناخالص داخلی شرکت تعاونی  UNIMED DO BRASIL  از کشور برزیل در رتبه چهارم برترین شرکت های تعاونی جهان قرار دارد همچنین داده های جمع شده از ۱۵۸ سازمان و ۱۸ کشور نشان می دهد ۱۰ تعاونی برتر در مجموع حدود ۳۷ میلیارد دلار گردش مالی سالیانه دارند  و کشور برزیل با ۲۲.۴ میلیارد دلار بالاترین گردش مالی در بین تمامی کشور ها داراست.

همچنین در بین ۲۳۷۰ تعاونی  برتر در ۶۳ کشور، بخش سلامت و مراقبت اجتماعی سهم ۷ درصدی را در بین کلیه گرایش های مختلف تعاونی را دارد.

۱۰ تعاونی برتر در بخش مراقبت های بهداشتی با توجه به گردش مالی تا سال ۲۰۱۶

رتبه

نام شرکت تعاونی

کشور

گردش مالی )میلیارد دلار(

۱

UNIMED DO BRASIL

برزیل

۲۲.۴

۲

HEALTHPARTNER

آمریکا

۵.۵

۳

GROUP HEALTH COOPERATIVE

آمریکا

۳.۷

۴

FUNDACION ESPRIU

اسپانیا

۲.۱

۵

SALUDCOOP

کلمبیا

۱.۲

۶

INTERCOMMUNALE DE SANTE

بلژیک

۰.۵

۷

CENTER HOSPITALIER REGIONAL DE LA CITADELLE

بلژیک

۰.۵

۸

DESARROLLO INTEGRAL ZONA SUR

کلمبیا

۰.۴

۹

COMUNITARIA COMPARTA

کلمبیا

۰.۴

۱۰

MEDICAL DE BEAULIEU

سوئیس

۰.۳

درج دیدگاه