جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

تعاون؛راه نجات برای سالمندان سرزمین آفتاب تابان

باوجود برآوردهایی که نشان می‌دهد تا سال ۲۰۶۰، ۴۰ درصد از جمعیت ژاپن ۶۵ سال و بیشتر خواهند بود، فعالیت‌های اعضای تعاونی HeW به‌طور فزاینده مهم‌تر می‌شود.

ژاپن، پیرترین کشور جهان است: در سال ۲۰۱۲، بیشتر از ۲۴ درصد از جمعیت این کشور را افرادی با سن بالاتر از ۶۵ سال تشکیل می‌دادند. این روند جمعیتی چالش‌های سلامت عمومی و رفاه قابل توجهی را به ارمغان می‌آورد اما تعاونی‌های سلامت راه را برای ترویج و ارتقای مراقبت‌های بهداشتی پیشگیرانه و تشویق مشارکت اجتماعی درون جوامع، هموار می‌کنند.
فدراسیون تعاونی رفاه و سلامت ژاپن (تعاونی HeW ژاپن) در سال ۱۹۵۷ و کمی پس از جنگ جهانی دوم تأسیس شد، به گفته مدیرعامل آن هیروکی توکوبو ” به خاطر بی‌عدالتی برای زندگی و سلامتی. خیلی از افراد به دلیل فقر، دسترسی به خدمات پزشکی نداشته، در حومه شهر یا با بدبختی زندگی می‌کردند”. HeW در ابتدا، بخشی از اتحادیه تعاونی مصرف کنندگان ژاپن یا (JCCU) بود اما در سال ۲۰۱۰ مستقل شد و اکنون ۱۱۲ جامعه عضو، از جمله خود JCCU را دارد. فعالیت این تعاونی برای شبکه کردن تعاونی‌های رفاه و پزشکی ژاپن، به اشتراک گذاری دانش، استخدام و پرورش کارمندان پزشکی و رفاه، تولید انتشارات و همکاری درزمینه خرید عمده تجهیزات پزشکی است. این فدراسیون در مجموع بیش از ۸ ۲.میلیون عضو، ۲۰۰۰ پزشک و ۱۲ هزار پرستار دارد که در ۷۷ بیمارستان عضو آن کار می‌کنند.
مأموریت فدراسیون در کمک به آن‌هایی که ممکن است برای دسترسی به خدمات پزشکی خوب مبارزه کنند، در طول نیم قرن گذشته تغییری نکرده است. “گروه‌های آسیب‌پذیر، مانند سالمندان و افراد نیازمند، برخی اوقات کنار گذاشته می‌شوند” هیروکی این را گفته و ادامه می‌دهد ” HeW و اعضای آن تلاش می‌کنند تا شکاف‌ها را پر کنند.” برای مثال، زمانی که در مارس ۲۰۱۱، ساحل شرقی ژاپن به خاطر زلزله‌ای به بزرگی ۹ ریشتر پس از یک سونامی قوی خراب شد، تعاونی HeW ژاپن از تعاونی‌های عضو خود در سراسر کشور خواست تا پزشکان و پرستاران را به یک بیمارستان اصلی در میاگی که به‌شدت آسیب دیده بود، بفرستند. پس از سه هفته کمک اضطراری اولیه، تعاونی‌های HeW کارکنان بخش پزشکی را برای پشتیبانی از مراکز تخلیه در هر اداره ریاست ارسال کرد. خدمات پشتیبانی شامل ارائه حمایت از سلامت روانی و کنترل سلامتی برای افراد تخلیه شده از محل حادثه بود.
تعاونی‌های بهداشتی، به‌صورت منظم و بر اساس برنامه روزانه در حال کار و فعالیت برای سالم و بهداشتی نگه داشتن اعضای خود و بقیه جامعه با استفاده از یک مدل مشارکتی منحصر به ژاپن، هستند. تعاونی‌های مصرف کننده ژاپنی روشی از مشارکت اعضاء را بر اساس گروه‌های کوچک محله بنام han ایجاد کردند. در تعاونی‌های HeW، سه عضو یا بیشتر می‌توانند یک گروه han را سازمان‌دهی کنند که فعالیت‌های چک کردن خود، مانند فشار خون، آزمایش ادرار و چربی با همکاری متخصصان پزشکی را انجام می‌دهند. در تعاونی‌های رفاه و بهداشت در سراسر ژاپن، ۳۰ هزار han با ۲۴۰ هزار عضو وجود دارد.
هم‌چنین اعضا تشویق می‌شوند تا در فعالیت‌های داوطلبانه شرکت کنند، برای مثال کمک به افراد نیازمند در بیمارستان، سازمان‌دهی جلساتی برای افراد سالمندی که به‌تنهایی زندگی می‌کنند یا ترویج و بهبود روش‌های سالم زندگی. تعاونی Saitama یکی از اعضای HeW در اداره ریاستSaitama در شمال توکیو قرار گرفته که سریع‌ترین منطقه به لحاظ بالا رفتن سن افراد در سراسر کشور است و این منطقه کمترین میزان تراکم پزشکان را دارد. این تعاونی ۳۳ بخش مجهز از جمله چهار بیمارستان و ۲۴۲۰۹۸ عضو دارد.
اعضای Saitama به‌طور خاص در ترویج بهداشت و سلامت برای جامعه از طریق فعالیت‌های داوطلبانه را دارد. اعضای تعاونی مسئول تمامی تصمیم گیری‌های برنامه‌های فعالیت بوده و خودشان رویدادها را طراحی و اجرا می‌کنند. در روز جهانی سلامت مربوط به سازمان بهداشت جهانی (WHO)، آن‌ها به خیابان‌ها می‌آیند تا فشار خون و چربی بدن افراد را اندازه گیری کنند و در روز بدون دخانیات WHO، اعضای تعاونی‌ها همراه با پزشکان و پرستاران باز هم به خیابان‌ها می‌آیند تا مصاحبه با افراد انجام داده و برای ترک سیگار به آن‌ها مشاوره دهند. هم‌چنین اعضای تعاونی فعالیت‌های رایگانی مانند پیاده‌روی، ورزش، رقص و یوگا را در مکان‌های عمومی و پارک‌ها با بیش از ۵۰۰ رویداد در ماه سازمان‌دهی می‌کنند. اکثریت شرکت کنندگان بین ۵۰ و ۷۰ سال هستند.
ساخت شبکه در میان نسل‌ها، عنصر مهمی از فعالیت‌های اعضای تعاونی است. آن‌ها برنامه‌های جامعه، رویدادهای میزبانی مانند مهمانی به‌صرف چای با غذاهای خانگی، کارگاه‌های صنایع دستی، آواز خواندن و جلسات بازی را در خانه‌های خودشان یا مکان‌های عمومی باهدف جلوگیری از انزوای اجتماعی و توسعه جامعه قوی‌تر، برنامه‌ریزی و سازمان‌دهی می‌کنند. آن‌ها هم‌چنین فعالیت‌هایی را بر اساس مفهوم WHO از شهرهای سن دوستانه اجرا می‌کنند که پیام افراد مقیم را به دولت محلی منتقل می‌کند. دستاوردهای آن‌ها شامل ساخت محل‌های عبور زیر زمینی باقابلیت دسترسی با ویلچر است.
باوجود برآوردهایی که نشان می‌دهد تا سال ۲۰۶۰، ۴۰ درصد از جمعیت ژاپن ۶۵ سال و بیشتر خواهند بود، فعالیت‌های اعضای تعاونی HeW به‌طور فزاینده مهم‌تر می‌شود.

درج دیدگاه