جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

یک فعال تعاونگر:۱۲ هزار شغل مستقیم ایجاد کردیم / دسترسی به تسهیلات بانکی دشوار است

مشکلات زیادی وجود دارد که مهم ترین آن ها فرایند دشوارِ دریافت وام و تسهیلات از بانک ها است. همچنین به دلیل اینکه نرخ سود بالای بانکی برای واحدهای تولیدی صرفه ی اقتصادی ندارد، نتوانسته ایم از این تسهیلات بهره مند شویم.

بروجرد به عنوان یکی از شهرستان های مهم استان لرستان در صنعت فرشبافی محسوب می شود. همچنین جایگاه فرش دستباف بروجرد در بازارهای جهانی موجب شده که یکی از قطب های مهم تولید و عرضه فرش، قالی و گبه در کشور باشد. ترویج این صنعت به عنوان یکی از شاخه های اصلی مشاغل خانگی موجب بالا بردن میزان تولید و کیفیت تولیدِ این محصول است. شرکت تعاونی فرش دستبافِ شکارگاه زاگرس لرستان از مهم ترین واحدهای تعاونی تولید فرش دستباف در کشور است و تا به امروز توانسته نقش موثری در تامین نیاز بازار ایفا کند. مشروح مصاحبه با رضا تجدد فر مدیرعامل شرکت تعاونی فرش دستباف شکارگاه زاگرس در پی می آید:
در مورد تعاونی خودتان و تاریخچه آن اندکی توضیح بدهید.
شرکت تعاونی فرش دستبافِ شکارگاه زاگرس لرستان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز کرده است. با توجه به ظرفیت های شهرستان بروجرد وارد بخش تولید فرش و قالی، ساخت دار و رنگرزی و طراحی قالی، گبه و گلیم شده ایم. تولید سالانه فرش دستباف این مجموعه بیش از ۵ هزار متر مربع است.
آیا اعضای تعاونی شما افراد فامیل و آشنایان هستند یا میان اعضا نسبت خانوادگی وجود ندارد؟
بله این شرکت، تعاونیِ فامیلی است.
چرا به جای راه اندازی یک شرکت خصوصی ، تعاونی تاسیس کردید؟
با هدف ایجاد اشتغال و کارآفرینی تصمیم گرفته شد که این شرکت را در قالب تعاونی راه اندازی کنیم، همچنین به دلیل ساختار مشارکتی بخش تعاون امکان بهبود فعالیت های تولیدی و توسعه مجموعه نیز وجود دارد.
تعاونی شما برای چند نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است ؟
در حال حاضر بیش از ۱۲هزار نفر در این شرکت تعاونی به شکل مستقیم بر سر کار آمده اند و می توان گفت برای ۶ هزار نفر به طور غیر مستقیم و با واسطه ایجاد اشتغال شده است.
آیا با سایر تعاونی های شهر و استان خود ارتباط دارید ؟
بله، تا به امروز توانسته ایم به شکل گسترده با دیگر واحدهای تعاونی استان تعامل اقتصادی داشته باشیم.
آیا موفقیت و دستاوردهای قابل توجهی داشته اید؟
خوشبختانه ما این افتخار را داشته ایم که چند سال متوالی به عنوان تعاونی برتر استان و کشور انتخاب شویم همچنین این امکان فراهم شده که در اغلب نمایشگاه های ملی و بین المللی حضور یابیم.
آیا موفق به صادرات محصول به دیگر کشورها شده اید؟
خیر، اما به طور غیرمستقیم و از طریق دیگر واحدهای تعاونی استان، محصولات این شرکت صادر می شود.
در این سال ها تعاونی شما چه مشکلاتی را از سر گذرانده است؟
مشکلات زیادی وجود دارد که مهم ترین آن ها فرایند دشوارِ دریافت وام و تسهیلات از بانک ها است. همچنین به دلیل اینکه نرخ سود بالای بانکی برای واحدهای تولیدی صرفه ی اقتصادی ندارد، نتوانسته ایم از این تسهیلات بهره مند شویم. از سوی دیگر عدم همکاری و حمایت اداره بیمه تامین اجتماعی، موجب شده که شرکت هزینه بالایی را متحمل شود.
با توجه به اینکه بخش تعاون یکی از ارکان مهم اقتصادی تعریف شده است به نظر شما چرا هنوز نتوانسته نقش پررنگی ایفا کند؟
متاسفانه به دلیل نبود سیستم نظارتی دقیق، فعالیت در این بخش مدیریت شده و منسجم نیست لذا در اغلب موارد موجب اتلاف انرژی و سرمایه می شود.
به نظر شما تعاونی ها چه نقشی در تحقق شاخصه های اقتصاد مقاومتی دارند؟
با توجه به ظرفیت تعاونی ها در ایجاد اشتغال، این بخش می تواند یکی از مهم ترین ارکان تحقق اقتصاد مقاومتی باشد.

درج دیدگاه