جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

مدیر عامل تعاونی مرزنشینان سلماس مطرح کرد

جوایز صادراتی، راهی برای گسترش صادرات مرزنشینان

تعاون آنلاین-مرزنشینان کشور سهمی بزرگ از صادرات کشور دارند و می توانند محوری برای توسعه در مناطق محروم باشند. بر اساس داده های آماری، حدود ۸ میلیون نفر از جمعیت کشور در نزدیکی مرزها زندگی می کنند. این جمعیت به نسبت بزرگ، که از نظر تعداد بر جمعیت برخی کشورهای اروپایی هم پیشی می گیرند می توانند در صورت وجود قوانین تجاری و صادراتی دقیق و مدرن، سهمی بزرگ از تولید ناخالص داخلی ایران هم داشته باشند اما متأسفانه همین حالا در زمره محروم ترین شهروندان ایرانی هستند. آقای علیزاده، مدیر عامل تعاونی مرزنشینان سلماس در گفت و گو با تعاون آنلاین از بیم ها و امیدهای تعاونی های مرزنشین می گوید.

آقای علیزاده، تعاونی های  مرزنشین چه سهمی از صادرات کشور را دارند؟

با توجه به اینکه بیش از ۱۰ درصد جمعیت کشور را مرزنشینان تشکیل می دهند، که در قالب ۴۶۰ شرکت تعاونی مرزنشینان فعالیت اقتصادی دارند لذا به علت عدم حمایت و قوانین دست و پاگیر، سفره رنگین مرز نشینان کاملا رنگ خود را از دست داده است. اکنون حدود ۱۱۰ شرکت تعاونی مرزنشینان به شکل راکد و غیر فعال می باشند و هیچ یک از مسئولین در فکر کمک به قشر محروم و زحمت کش نیست.

پیش از این، صادرات مرزنشینیان به حدود نه میلیارد و ششصد میلیون تومان بالغ می شد اما اکنون با کاهش صادرات و عدم حمایت از صادرات، این رقم کاهش نزدیک به یک میلیارد و پانصد میلیون تومانی را شاهد بوده است. اگر مشکلات مرزنشینان به درستی آسیب شناسی شود و درد مرزنشینان به درستی درک شود، شرکت های تعاونی مرزنشینان می توانند در صادرات غیر نفتی نقش آفرینی داشته باشند و موجب شکوفایی صادرات در کشور شوند. علاوه بر این، کشاورزان هم می توانند محصولات تولیدی خود را توسط صادرکنندگان به فروش برسانند.

چه عواملی می تواند نقش این تعاونی  ها را در رشد صادرات کشور ارتقا دهد؟

شرکت های تعاونی مرزنشینان نقش مناسبی در جهت توسعه صادرات دارند و به دلیل اینکه به شرایط جغرافیایی، فرهنگی و اقلیمی منطقه فعالیت خود مسلط هستند و اطلاعات کاملی از نیازمندی های آن سوی مرزها در اختیار دارند، می توانند نقش مهمی در توسعه صادرات کشور ایفا نمایند.

ایجاد و گسترش جوایز صادراتی که کمکی به صادرکنندگان  می باشد، و تلاش برای کاهش ارزش تمام شده کالاهای تولیدی، می توانند زمینه ترانزیت را بالا برده و سرعت عمل ارسال کالا به بازارهای هدف را افزایش دهند. به این ترتیب، تعاونی های مرزنشین می توانند، در جهت توسعه کشور نقش آفرینی نمایند.

مهمترین مشکلات و موانعی که سد راه فعالیت تعاونی های مرزنشین استان شما وجود دارد چیست؟

عدم رقابت با کالای مشابه خارجی، هزینه های بیشتر کارگری، عدم بسته بندی مناسب، مشکلات موجود در گمرکات استان جهت حمل کامیون های حامل صادرات، همه و همه از جمله عوامل پیشِ روی صادرات در این استان هستند و چنانچه به این موضوعات توجه شود، شاهد تسریع و افزایش صادرات از مبدا استان مان خواهیم بود.

درباره سفر اخیرتان به نخجوان و جزییات آن توضیح بفرمایید.

اخیراً سفری اقتصادی به جمهوری خودمختر نخجوان داشتیم. همان گونه که مستحضرید، جمهوری اسلامی ایران با جمهوری نخجوان ارتباطات فرهنگی و مذهبی بسیاری دارد و به همین دلیل، این نقطه، مرکز بسیار مهمی در جهت توسعه صادرات غیر نفتی ایران است. متأسفانه ایران بازار نخجوان را از دست داده و دولت ترکیه توانسته نفوذ بسیار زیادی در این منطقه خود مختار به دست بیاورد و صادرات زیادی هم داشته باشد. ما باید در این زمینه برای صادرات کالا بازاریابی کنیم و از جمهوری نخجوان به عنوان پلی ارتباطی برای حضور در منطقه آسیای میانه و روسیه استفاده کنیم تا بتوانیم به این کشورها صادرات داشته باشیم. در خاتمه لازم می دانم از جناب آقای دکتر آیرم، سر کنسول ایران در منطقه خودمختار جمهوری نخجوان، بابت زحماتی که برای افزایش صادرات از ایران به این کشور بر عهده دارند، کمال تشکر را داشته باشم.

 

درج دیدگاه