شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

تعاونی های روستایی بخوانند / پرداخت تسهیلات ۱۰ و ۱۵ میلیون تومانی در قالب اشتغال فراگیر

پرداخت تسهیلات 10 و 15 میلیون تومانی در قالب اشتغال فراگیر

اجرای برنامه اشتغال فراگیر و فرایند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی در کهگیلویه و بویراحمد آغاز شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان با اعلام اجرایی شدن برنامه اشتغال فراگیر در استان گفت: هدف از برنامه اشتغال فراگیر ایجاد فرصت‌های شغلی جدید برای جوانان به‌ویژه فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ارتقا اشتغال پذیری، مهارت آموزی نیروی کار و حفظ و صیانت از نیروی کار موجود کشور است.

به گزارش تعاون آنلاین، پروانه نیک مرام با بیان اینکه بانک مرکزی ۲۰۰ هزار میلیارد ریال برای اجرای برنامه اشتغال فراگیر در سراسر کشور اختصاص داده شده که سهم کهگیلویه و بویراحمد در این مرحله ۲ هزار و ۱۴۰ میلیارد ریال است افزود: تاکنون ۵۰ درصد آن معادل یک هزار و ۷۰ میلیارد ریال با عاملیت بانک‌های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید ابلاغ شده است.

وی بیان کرد: نرخ سود این تسهیلات ۶ تا ۹ درصد و مناطق هدف آن مناطق روستایی و عشایری است.

نیک مرام با اشاره به اینکه در قالب طرح‌های جدید، توسعه و سرمایه در گردش برای نواحی صنعتی شهرک‌های زیر ۱۰ هزار نفر با نرخ ۱۰ درصد قابل پرداخت است گفت: این تسهیلات شامل طرح‌های خود اشتغالی و طرح‌های بخش مسکن نخواهد بود.

وی بانک‌های عامل این طرح را بانک‌های ملی، کشاورزی، ملت، توسعه تعاون، تجارت، صادرات، رفاه کارگران و سپه برشمرد و اضافه کرد: تاکنون تعداد بیش از ۱۵۰ طرح اقتصادی برای دریافت تسهیلات نام نویسی کرده و در حال بررسی هستند.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد گفت: سهم بخش کشاورزی از این تسهیلات ۴۵ درصد، صنایع و معادن کوچک ۱۰ درصد، گردشگری ۱۰ درصد و سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی شهر‌های زیر ۱۰ هزار نفر جمعیت هم ۱۰ درصد است.

استفاده از این تسهیلات برای تمامی کارکنان دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده هفت قانون مدیریت، کارمندان بانک‌ها و مؤسسات عامل مشمول آیین نامه ممنوع است.

وی ابراز داشت: حداقل این تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریال و حداکثر مبلغ آن‌ها ۱۵۰ میلیارد ریال است.

نیک مرام با بیان اینکه در محور دیگر فعالیت‌های این اداره کل طرح کارورزی مطرح است که تاکنون هفت هزار و ۹۴۶ نفر دانش آموخته دانشگاهی استان درآن نام نویسی کرده‌اند بیان کرد: از این تعداد ۳ هزار و ۴۵ نفر تأیید شده‌اند و به‌طور کلی سهم استان در طرح کارورزی ۲۰۲۵ نفر است.

مدیرکل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان اضافه کرد: بر اساس این گزارش تعداد واحد‌های پذیرنده کارورزی در کهگیلویه و بویراحمد ۴۹۰ مورد است که ۱۲۰ واحد از آن ها مورد تایید اداره کل است.

وی افزود: علاوه بر طرح کارورزی برای توانمند سازی نیروی کار طرح مهارت آموزی در محیط کار واقعی (استاد-شاگردی) نیز مطرح است.

پروانه نیک مرام بیان کرد: سهم استان از این طرح ۵۷۰ نفر در نظر گرفته شده و تاکنون ۱۶ نفر به محیط واقعی کار معرفی شده‌اند.

وی افزود: متقاضیان از هم اکنون می‌توانند با مراجعه به دستگاه‌های اجرایی، تهیه مدارک مورد نیاز و با ثبت درخواست خود در سامانه کارا پیگیر باشند.

نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در سال گذشته ۱۷.۷ درصد بود که با ۴.۴ درصد کاهش به ۱۳.۳ درصد رسید.

 

 

درج دیدگاه