جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

آموزش و شفافیت پاشنه آشیل تعاونگران

دکتر کامران ندری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق
دکتر کامران ندری عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق

یک عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفته که در همه جاهایی که خلأ قانونی وجود داشته باشد ممکن است فساد رخ دهد و افرادی سعی می‌کنند برای رسیدن به منافع‌شان از این موقعیت سوء استفاده کنند. به گزارش تعاون‌آنلاین، کامران ندری اظهار داشت: هر تعاونی‌‌ای‌ برای پیشگیری از فساد، نیاز به بازرس دارد تا […]

یک عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق گفته که در همه جاهایی که خلأ قانونی وجود داشته باشد ممکن است فساد رخ دهد و افرادی سعی می‌کنند برای رسیدن به منافع‌شان از این موقعیت سوء استفاده کنند.

به گزارش تعاون‌آنلاین، کامران ندری اظهار داشت: هر تعاونی‌‌ای‌ برای پیشگیری از فساد، نیاز به بازرس دارد تا تخطی از قوانین را کنترل کند و همچنین هیئت مدیره‌ باید بر اعضا نظارت داشته باشند و گزارش‌های مالی شفاف ارائه دهند.

ندری گفته‌است که اگر افراد حاضر در تعاونی، آموزش‌های لازم را ندیده باشند ممکن است گرفتارکلاهبرداری شوند و هرچقدر که آموزش و شفافیت بیشتر باشد مشکلات کمتر می‌شود.

او با بیان اینکه قوانین مربوط به تعاونی‌ها باید تبیین و شفاف‌سازی و فرهنگ تعاونی نیز در جامعه ترویج شود گفت:« آموزش و حمایت دو لازمه شکل‌گیری تعاونی‌هاست و با آموزش درست به مردم، می‌توان ریسک‌های پیش روی تعاونی‌ را به حداقل رساند، از سوی دیگر منظور از حمایت، حمایت مالی نیست؛ چرا که پشتوانه‌ی مالی ضرورتی ندارد و دولت‌ها به تعاونی‌ها کمک مالی چندانی نمی‌کنند.»

او در بخش دیگری از سخنانش بیان داشت: تعاونی‌ها در همه جای دنیا با شعار حداکثر کردن خدمت به اعضا در مقایسه با سازمان‌هایی که شعارشان حداکثر کردن سود است (البته این سازمان‌ها هم در اقتصاد جایگاه خود را دارند) تشکل‌های «اخلاقی‌تری» هستند.

به گفته این استاد دانشگاه، مشکلی که در حال حاضر با آن مواجه هستیم تعریف تعاونی‌ است و در بسیاری جاها می‌بینیم که تعاونی وجود دارد اما بر اساس تعریف درستی از تعاونی عمل نمی‌کنند حتی ممکن است در برخی موارد اصلا تعاونی نباشند و یک موسسه باشند که به نام تعاونی فعالیت می‌کنند؛ اینجاست که ضعف در تنظیم مقررات تعاونی آشکار می‌شود.

او با اشاره به اینکه تعاون مبتنی بر دور هم جمع‌شدن گروهی ‌است که منافع مشترک دارند و هدفشان به حداکثر رساندن سود نیست بلکه حداکثر کردن خدمات به اعضای گروه است افزود:  برای مثال پرستاران گرد هم می‌آیند و یک تعاونی اعتبار تشکیل می‌دهند برای اینکه هنگامی که با مشکلات کمبود مالی مواجه می‌شوند بتوانند به منابع مورد نیازشان دسترسی داشته باشند و تعاونیِ اعتباری، این منابع را با کمترین هزینه ممکن در اختیارشان قرار می‌دهد.

ندری وجود یک انگیزه درونی در میان سازمان‌ها و نهادها را لازمه شکل‌گیری تعاونی‌ها می‌داند و می‌گوید: «در اینجا احتیاجی به کمک مالی نیست و مسئله‌ای که مهم است وجود حمایت‌های قانونی و آموزش دیدن برای طی کرن مراحل قانونی است.»

او در نهایت افزود: «به نظر می‌رسد که انگیزه‌ای درونی در داخل بیشتر سازمان‌ها و نهادها برای تشکیل تعاونی مورد نیازشان وجود دارد؛ برای نمونه یک سازمان، تعاونی مصرف راه‌اندازی می‌کند با این هدف که مایحتاج خود را از مراکز مختلف با کمترین قیمت تهیه کند و به تبع آن هزینه‌هایش کاهش می‌یابد.»

درج دیدگاه