پنج شنبه, اردیبهشت ۱۳, ۱۴۰۳

اجرای بیش از ۵ هزار طرح اشتغال روستایی در خراسان شمالی

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: پنج هزار و ۱۷۷ طرح در سال گذشته با استفاده از سه هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری در استان اجرایی شده است. ۶۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی خراسان شمالی جذب شد به گزارش تعاون آنلاین، محمد اربابی  […]

معاون کارآفرینی و اشتغال اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: پنج هزار و ۱۷۷ طرح در سال گذشته با استفاده از سه هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال تسهیلات روستایی و عشایری در استان اجرایی شده است.

۶۰ میلیارد ریال تسهیلات مشاغل خانگی خراسان شمالی جذب شد

به گزارش تعاون آنلاین، محمد اربابی  گفت: سال گذشته، سه هزار و ۷۱۰ میلیارد ریال اعتبار طرح اشتغال روستایی و عشایری به استان ابلاغ و تمام این رقم تخصیص یافت که مجریان این طرحها ایجاد هشت هزار و ۲۳۷ شغل را متعهد شده اند.

وی افزود: یکی از مهم ترین طرح ها از محل پرداخت تسهیلات روستایی و عشایری، توسعه فرایند تولید زعفران در استان است که در راستای اجرای طرح ملی توسعه خوشه زعفران، اقداماتی در استان در حال پیگیری است که از مرحله تولید، بسته بندی و بازاریابی آن توسط شرکت نوین زعفران اجرا می شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال ادره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی، افزایش هزینه اجرای طرح ها را از مشکلات در پرداخت تسهیلات مشاغل روستایی و عشایر برشمرد و گفت: با افزایش نرخ ارز، قیمت ها بالا رفته است و خیلی از طرح های مصوب با قیمت های چند ماه قبل تایید شده است و اکنون هزینه ها ۱.۵ تا ۲ برابر شده است.

وی گفت: در صورتی که تعهدات در دریافت تسهیلات توسط مجری طرح اجرا نشده باشد، تسهیلات به طور کامل بازپس گرفته می شود یا با نرخ ۱۸ درصد محاسبه می شود.

معاون کارآفرینی و اشتغال  اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی با بیان اینکه پایین بودن نرخ سود تسهیلات روستایی و عشایری سبب استقبال از آن شده، گفت: با استفاده از اعتبارات روستایی و عشایری، طرح های بزرگ و ارزشمندی در حال اجرا است.

وی درباره تاثیر کرونا بر بیکاری گفت: هنوز در این باره، ارزیابی دقیقی صورت نگرفته است،  به هر حال، در این مدت، خیلی از کارگاه ها تعطیل بودند و برای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، فعالیت بنگاه ها و واحدهای تولیدی متوقف شده است.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در پاییز ۸.۸ درصد و در زمستان ۱۱.۲ درصد گزارش شده، خاطرنشان کرد: سال ۹۸ ، نرخ بیکاری در کشور، ۱۲ درصد و در خراسان شمالی ۱۰.۴ درصد بوده است.

معاون کارآفرینی و اشتغال  اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی پایین بودن میزان نرخ بیکاری استان نسبت به میانگین کشوری را یکی از دلایل پرداخت تسهیلات به طرح های اشتغالزای روستایی عشایری عنوان کرد.

استان ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها ساکن هستند.

درج دیدگاه