جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

اشتغال پایدار روستا

سید ابالفضل نظری
سید ابالفضل نظری

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری گفت: تحقق اقتصاد مقاومتی ملزم به برخورداری مردم روستا از امکانات بهتر و تلاش مضاعف آنها است

سید ابوالفضل رضوی، با اشاره به کمک مالی بلاعوض به روستاییان گفت: هدف از اعطای این تسهیلات ایجاد زمینه های اشتغال پایدار و فعال برای روستاییان است.

وی در ادامه افزود: یکی از برنامه های دولت در راستای ایجاد اشتغال در روستاهای محروم و کمتر توسعه یافته، تشکیل شرکت های تعاونی روستایی در روستاهای با بیش از ۲۰۰ خانوار است به طوری که اهالی روستا با ۱۰ درصد آورده می توانند ۹۰ درصد وام بدون بهره دریافت کنند.

معاون رئیس جمهوری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: سال گذشته این طرح در روستاهای خاش و نهبندان از توابع استان های سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی اجرا شد که بازتاب مثبتی داشت.

وی ادامه داد: امسال همچنین با همکاری بنیاد مستضعفان و بنیاد برکت ۴۳۰۰ میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده که برای افرادی که تمایل به ایجاد اشتغال روستایی داشته باشند تسهیلات ویژه‌ای با نرخ هشت درصدی پرداخت می شود.

وی در ادامه با تاکید بر این که دولت نهایت حمایت خود را از دامداران و دامپروران برای رونق و رواج صنعت دامپروری در روستاها می کند، افزود: در این زمینه دولت گام های مهم و چشمگیری برداشته است.

سید رضوی با تاکید بر استفاده فکری از تمامی اقشار جامعه برای پیشرفت امورات کشوری، افزود: در اولویت اهداف ما تحقق بخشی خواسته های مردم می باشد.

معاون رئیس جمهور در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کمبود آب شرب در روستاهای شهرستان ماکو، چالدران، شوط و پلدشت گفت: طرح های خط انتقال آب به تعدادی از این روستاها در حال انجام می باشد و در آینده نزدیک شاهد برخورداری آب شرب در تمامی خانه های روستاهای ذکر شده خواهیم بود.

وی در ادامه با تشریح موقیعت ها و ظرفیت های بالقوه ۴ شهرستان ماکو، چالدران، شوط و پلدشت گفت: ۴ شهرستان مذکور ظرفیت جذب توریست و سرمایه گذار در تمامی زمینه ها را دارا است.

این مقام مسئول در ارزیابی عملکرد مسئولین در محرومیت زدایی و ایجاد زمینه های جذب توریست در بازدید اخیر خود از این شهرستان گفت: شهرستان ماکو به دلیل مرزی بودن و مرکزیت منطقه آزاد ماکو می‌تواند پیشرو شناخته شود و در این امر باید مسئولین و مردم با یکدیگر همکاری داشته باشند.

وی با اشاره به وجود کوههای مرتفع و مناظر ناب در این شهر افزود: ساخت تله کابین می‌تواند یکی از گزینه هایی جذب گردشگر و توریست به این منطقه باشد به گونه ای که حتی می‌تواند پذیرای ۳۰۰۰ نفر در یک شبانه روز باشد.

سید رضوی در ادامه خواستار توجه ویژه فرمانداران و با همکاری دانشگاه ارومیه در جهت راه اندازی کارگاه های گلخانه ای و پرورش گیاهان داروی در شهرستان شوط شد و افزود: نتیجه و ثمره این عمل در جهت اشتغال زایی جوانان منطقه و کاهش مشکل بیکاری تا حدودی در شهرستان خواهد.

این مقام مسئول با بیان اینکه، مهم‌ترین عامل رشد و توسعه هر کشوری مردم آن کشور هستند، افزود:  بنابراین باید از ظرفیت‌ها و امکانات موجود برای تقویت نیروی انسانی استفاده و امکان بهره برداری از استعدادهای انسانی را فراهم کنیم.

وی نقش زنان در تقویت اقتصاد جامعه را یکی از مهمترین مقوله ها در این زمینه دانست و افزود: جامعه ای که زنان آن فعال و کار افرین باشند آن جامعه زودتر به توسعه یافتگی و پیشرفت می رسد.

درج دیدگاه