شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

اقدامات سیستم بانکی برای توسعه فعالیت تعاونی ها

دولت در راستای توسعه فعالیت های تعاونی ها تسهیلاتی اختصاص داده و برخی بانک ها نیز مختص این کار تاسیس شدند از آن جمله بانک توسعه تعاون است که در راستای اهداف تعیین شده تا پایان سال تسهیلات ارائه شده این بانک به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.

دولت در راستای توسعه فعالیت های تعاونی ها تسهیلاتی اختصاص داده و برخی بانک ها نیز مختص این کار تاسیس شدند از آن جمله بانک توسعه تعاون است که در راستای اهداف تعیین شده تا پایان سال تسهیلات ارائه شده این بانک به ۱۰۰ هزار میلیارد ریال افزایش می یابد.

به گزارش تعاون آنلاین، براساس نقشی که در قانون اساسی برای تعاونی ها در نظر گرفته شده است آنها می تواند منشاء تحولات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی باشند. بر اساس اعلام مرکز آمار و اطلاعات راهبردی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ۲۷۶ شرکت تعاونی با ۴ هزار و ۴۷۴ نفر عضو و اشتغالزایی برای ۳ هزار و ۷۵۴ نفر و سرمایه اولیه حدود ۴۱ میلیارد ریال در مهر سال جاری تشکیل و ثبت شده است.

بر اساس گزارشات اخذ شده از سامانه جامع آمارهای ثبتی تعاون، متوسط تعداد اعضاء و شاغل مربوط به این تعاونیها به ترتیب ۱۶ و ۱۴ نفر است .همچنین طبق  بررسی توزیع  جغرافیایی این تعاونیها  بیشترین تعداد تعاونی تشکیل و ثبت شده مربوط به استانهای تهران با ۲۳ تعاونی و خراسان رضوی و مازندران هر کدام با تعداد ۲۱ تعاونی است .

بیشترین تعداد تعاونی ثبت شده به ترتیب در فعالیت های «کشاورزی» و «صنعت» به ترتیب با تعداد ۸۰  و ۶۶ واحد هستند . تعاونی های دارای فعالیت «کشاورزی» و «ساختمان» به ترتیب با ۸۹۸ و ۷۶۰ نفر دارای بیشترین اعضا همچنین بیشترین شاغل به ترتیب مربوط به تعاونی های دارای فعالیت «کشاورزی» و «صنعت» به ترتیب با ۷۹۹ و ۷۹۲ نفر است.

دولت در راستای توسعه فعالیت های تعاونی ها تسهیلاتی را برای آنها اختصاص می دهد و برخی بانک ها نیز مختص این کار تاسیس شده اند که از آن جمله بانک توسعه تعاون است. در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی بانک توسعه تعاون ۱۵ مرداد سال ۱۳۸۸ و با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان شکل گرفته‌ است. اشتغالزایی، تمرکز تسهیلات دهی به تعاونی‌ها و تقویت این بخش را از رویکردهای اصلی این بانک است.

بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک دولتی که بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی دولت موظف به ایجاد آن شد، با دارا بودن ساختاری مانند سایر بانکها، خدمات دهی خود را در تعاونی‌ها متمرکز می‌کند. این بانک با سایر بانک‌های کشور که به صورت سرمایه‌ای و تجاری هستند تفاوت دارد چون یک بانک تجاری بیشتر به دنبال کسب سود و پرداخت تسهیلات با تضمین بازپرداخت بالاتر است.

دولت در تلاش است تا از طریق ایجاد یک فرایند منظم و تقویت ایده‌های مردم، جریان اشتغالزایی را مورد حمایت قرار دهد و این کار را از طریق توانمندسازی مردم دنبال می‌کند. اصل ۴۴ قانون اساسی بر لزوم تقویت و حمایت از جوانان در قالب فعالیت‌های تعاونی تأکید دارد و بانک توسعه تعاون در تلاش است در اینراستا موانع تسهیلات دهی به تعاونی‌ها را رفع کند.

حالا در راستای تحقق اهداف تعیین شده مدیرعامل بانک توسعه تعاون از پرداخت ۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات از ابتدای امسال تا پایان دی‌ماه توسط این بانک خبر داده است.

روابط عمومی بانک توسعه تعاون در این زمینه به نقل از «حجت الله مهدیان» نوشته است: «بخش تعاون یک پدیده فرابخشی برای فعالیت بنگاه‌های اقتصادی با گرایش‌های مختلف است و می‌تواند یک بازار جامع از تامین تا مصرف نهایی قلمداد شود. شرکت تعاونی فردا از جمله شرکت‌های تعاونی فعال، موفق و از مشتریان خوش‌حساب بانک است. برای توسعه همکاری و پاسخ به انتظارات این شرکت تعاونی، بانک در قالب حد اعتباری با رقم مناسب زمینه پرداخت تسهیلات اعتباری ریالی و ارزی، صدور ضمانت‌نامه و سایر نیازهای مرتبط با شرکت را فراهم می‌سازد.»

مهدیان با بیان اینکه از ابتدا تا پایان دی‌ماه سال جاری بانک بالغ‌ بر ۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اعتباری به متقاضیان و مشتریان پرداخت‌ کرده گفته است: «انتظار می‌رود این عدد تا پایان سال به یکصد هزار میلیارد ریال افزایش یابد.»

این گزارش می افزاید: تخصیص منابع و کمک به تأمین سرمایه کارآفرینان و افراد جویای کا ربه منظور ایجاد اشتغال جدید و کمک به بنگاه های اقتصادی موجود و توسعه آنان به منظور حفظ و بهبود اشتغال موجود و ایجاد فرصتهای شغلی جدید، ارتقای ظرفیت ها و توانمندی های رقابتی بخش تعاون در سطح ملی و بین المللی، تسهیل ارتباطات و پیوندهای فنی، مالی و اقتصادی بین آنها و تحقق توسعه یکپارچه بخش تعاونی در اقتصاد ملی به عنوان یکی از اهداف تاسیس این بانک عنوان شده است.

تشویق و تقویت اشخاص حقیقی و حقوقی برای سرمایه گذاری به شکل تعاونی و نوآوری و ابداع در زمینه نهادسازی مالی تعاونی و توسعه فرآیندهای شغلی و حرفه ای،  کمک به توسعه اقتصادی و اجتماعی کشور از طریق توسعه بخش تعاونی و فراهم کردن زمینه های عدالت اجتماعی بر اساس برنامه های وزارت تعاون و بکارگیری و استفاده از امکانات عملیات بانکی به منظور ارتقای ظرفیت و توانمندیهای بخش تعاونی با هدف افزایش سهم بخش تعاون در اقتصاد ملی نیز از دیگر اعداف تاسیس بانک توسعه تعاون بوده است.

از دیگر اهداف تاسیس این بانک می توان به حمایت مالی و اعتباری از انتقال فعالیتها و کاهش تصدیهای بخش دولتی اقتصاد به بخش غیردولتی با اولویت دادن به تعاونیها،  فراهم کردن بستر مناسب برای توسعه مشارکت بخش غیردولتی در فعالیتهای اقتصادی با اولویت بخش تعاونی و کمک به حضور فعال و ایفای نقش موثر تعاونیها در بازار بورس، سرمایه و بازارهای بین المللی اشاره کرد.

 

 

درج دیدگاه