شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

بانک توسعه تعاون تسهیلات ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی پرداخت کرد

مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف از ارائه تسهیلات بانک توسعه تعاون به قالیبافان خبر داد که برای اولین بار به صورت تخصصی پرداخت شده است. عبدا…. بهرامی در توضیح موانع و مشکلات تعاونگران قالیباف در حال حاظر، گفت: فرش دستباف کشور صنعتی است که بومی سازی شده و از […]

مدیر عامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تولید کنندگان فرش دستباف از ارائه تسهیلات بانک توسعه تعاون به قالیبافان خبر داد که برای اولین بار به صورت تخصصی پرداخت شده است.

عبدا…. بهرامی در توضیح موانع و مشکلات تعاونگران قالیباف در حال حاظر، گفت: فرش دستباف کشور صنعتی است که بومی سازی شده و از قدمت بالایی برخوردار است و به عنوان بزرگترین برند صنعتی کشور از مزیت های مطلوبی برخوردار است.

وی تصریح کرد: از مزیت های این صنعت اینکه سینه به سینه منتقل شده و هنر آن ماندگار شده است.

بهرامی با اشاره به اینکه صنعت فرش دستباف کشور با حداقل امکانات می تواند ایجاد اشتغال کند، گفت: ۸۵ درصد تولیدات این صنعت ارزآور و صادارتی است و هیچ صنعتی در کشور دارای چنین پتانسیلی نیست.

وی بیان داشت: با وجود چنین ظرفیت هایی، مشکلی که این بخش دارد و قالیبافان را با موانعی روبرو می کند، کمبود مالی است.

این مدیر عامل اتحادیه تاکید کرد: از آنجا که این صنعت سرمایه بر است، از لحاظ مالی دچار مشکلاتی است و همه شرکت ها اعم از خصوصی و تعاونی با این موانع روبرو هستند و با توجه به اینکه بانک ها با نرخ بالای ۲۰ درصد تسهیلات می دهند، روندی که ایجاد می شود، یک روند رو به جلو نیست و موجب می شود قیمت تمام شده افزایش یابد.

وی به افزایش تورم و دستمزدها نیز به عنوان عواملی برای بالا رفتن قیمت تمام شده اشاره کرد.

این تعاونگر با اشاره به وجود یک میلیون بافنده، گفت: بافندگان که عمدتا بانوان هستند، در این بخش دارای امنیت شغلی هستند .

وی تاکید کرد: درصورتی که از صنعت فرش دستباف حمایت های لازم صورت بگیرد، این صنعت می تواند نسخه خوبی برای اقتصاد بپیچد.

بهرامی به حمایت های بانک توسعه تعاون اشاره کرد و گفت: این بانک حمایت های خود را متمرکز کرده و به صورت تخصصی تسهیلات می دهد و اخیرا از پرداخت تسهیلات غیر کارشناسی شده پرهیز کرده است.

وی بیان داشت: در این زمینه اخیرا این بانک با ارائه تسهیلات حدود ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و پرداخت وام به ۶۲۲ نفر، برای افراد شاغل در کارگاه های فرش بافی ایجاد اشتغال کرده است و این برای نخستین بار است که به صورت تخصصی و کارشناسی شده این تسهیلات پرداخت شده است.

بهرامی در پاسخ به این سوال که با توجه قابلیت هایی که این صنعت برخوردار است، به نظر شما برای کمک به اجرای اقتصاد مقاومتی چگونه می توان از ظرفیت های آن استفاده کرد، گفت: مهم ترین نکته این است که از تشکیل تعاونی های جدید فرش دستباف جلوگیری شود و افزایش آمار در این شرایط آسیب می زند.

وی در ادامه تاکید کرد: شرایطی فراهم شود تا مجوز فعالیت تعاونی ها از طریق اتحادیه سراسری صادر شود و درصورتی که اتحادیه پروانه صدور را صادر کند، می تواند به نظارت نیز بپردازد و در این صورت اتحادیه توانمند شده و برای بخش تعاون برندسازی می شود و جایگاه آن در اقتصاد مشخص خواهد شد.

این مدیرعامل اتحادیه به داشتن یک برنامه استراتژیک برای تعاونی ها به عنوان یکی از لازمه های اقتصاد مقاومتی اشاره و تاکید کرد: در سال ۹۵ بخش تعاون از حالت ادغام بیرون بیاید.

وی گفت: خواسته قلبی ما این است که وزارت تعاون مستقل ایجاد شود تا در این صورت بدانیم بودجه واقعی برای این بخش چقدر است و ابزارهای اجرایی آن چیست.

درج دیدگاه