جمعه, اردیبهشت ۱۴, ۱۴۰۳

تعاونی‌های کردستان چقدر اشتغال ایجاد کردند؟

مدیرتعاون استان کردستان گفت: بخش تعاونی در استان کردستان بیش از ۱۶هزار و ۳۳۲ فرصت شغلی ایجاد کرده است. علی‌اصغرعباسی درباره میزان اشتغالزایی تعاونی‌ها در استان گفت: تعاونی های فعال در استان کردستان موجب اشتغالزایی برای ۱۶هزار و ۳۳۲ نفر شده‌اند. وی در پاسخ به این سئوال که پرمخاطب‌ترین تعاونی‌ها در استان کردستان چیست؟ گفت: […]

مدیرتعاون استان کردستان گفت: بخش تعاونی در استان کردستان بیش از ۱۶هزار و ۳۳۲ فرصت شغلی ایجاد کرده است.

علی‌اصغرعباسی درباره میزان اشتغالزایی تعاونی‌ها در استان گفت: تعاونی های فعال در استان کردستان موجب اشتغالزایی برای ۱۶هزار و ۳۳۲ نفر شده‌اند.

وی در پاسخ به این سئوال که پرمخاطب‌ترین تعاونی‌ها در استان کردستان چیست؟ گفت: تعاونی‌های خدماتی بیشترین تعداد را داشته و تعاونی‌های کشاورزی، مسکن و صنعت در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی درباره وضعیت پراکندگی تعاونی‌ها در سطح استان گفت: سنندج با ۳۳ درصد دارای بیشترین تعداد تعاونی‌های فعال در استان بوده و در رتبه نخست است و پس از آن می‌توان به شهرستان‌های قروه با ۱۴درصد، کامیاران با ۱۱درصد، مریوان با ۸درصد، سقز با ۷درصد و … اشاره کرد.

عباسی درباره تعداد تعاونی‌های غیرفعال گفت: تعاونی‌های غیرفعال در استان کردستان حدود ۲ هزار تعاونی می‌شود. البته بسیاری از تعاونی‌های استان نیز منحل شده‌اند که دلایلی نظیر خشکسالی و کم آبی، نرسیدن به مرحله اجرا و تولید و … سبب شده تا این تعاونی ها از ادامه راه خارج شوند.

وی درباره تعداد تعاونی‌های تشکیل شده در سال ۹۸ اضافه کرد: در سال جاری تعداد ۱۷ تعاونی جدید تشکیل شده که زمینه فعالیت ‌آنها تولیدی، خدماتی، مسکن، مصرف و … بوده است.

وی درباره مهمترین مشکلات تعاونی‌های استان کردستان گفت: همانند سایر استان‌ها، تعاونی‌های کردستان با مشکل تامین اعتبار و تسهیلات بانکی دست و پنجه نرم می‌کنند. البته تاثیر تحریم‌ها بر روند کاری تعاونی نیز مشهود است و مجموع این موارد سبب شده تا تعاونی‌های نتوانند با تمام ظرفیت خود کار کنند.

وی ادامه داد: تامین مواد اولیه نیز با سختی صورت می‌گیرد زیرا در ماه‌های اخیر قیمت مواد اولیه افزایش یافته و تعاونی‌های فعال در بخش‌های کشاورزی، دامداری، مرغداری و … برای تامین نهاده‌های خود با مشکلات جدی مواجه هستند و دولت باید با قیمت‌های حمایتی این نهاده‌ها را در اختیار تعاونی‌داران قرار دهد.

مدیر تعاون استان کردستان درباره میزان ارزآوری و صادرات تعاونی‌ها توضیح داد: تعاونی‌های استان اقدام به صادرات لبنیات و بستنی، عسل به کردستان عراق و سنگ آهن به چین از عمده محصولات صادراتی استان کردستان است. همچنین سنگ‌های ساختمانی مانند گرانیت و سنگ نما، روغن بازیافت شده، صنایع دستی و … نیز از سایر محصولاتی است که از تعاونی‌های استان صادر می‌شود.

البته نباید فراموش کرد از سایر استان‌های کشور نیز محصولاتی به کردستان فرستاده و از آنجا صادر می‌شود.

وی درباره میزان ارزآوری تعاونی‌های کردستان گفت: در ۵ماهه سال جاری میزان صادرات و ارزآوری حاصل از آن چشمگیر نبوده که تحریم‌ها در این مساله تاثیر فراوانی داشته است البته در سال ۹۷ میزان صادرات تعاونی های استان برابر با ۷۱میلیون و ۵۳هزار دلار و سال ۹۶ برابر با ۴۲میلیون و ۵۲هزار دلار بوده است.

عباسی در ادامه با اشاره به اعطای تسهیلات روستا تعاون بیان کرد: سال گذشته و در قالب تسهیلات اشتغال پایدار بودجه ۲۳۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده که امسال هنوز بودجه ای تعیین نشده و اختصاص نیافته است. البته ۵۰۰میلیون تومان از بودجه سال گذشته قرار است امسال به ۳تعاونی استان از محل مازاد بودجه تسهیلات اشتغال پایدار تعلق گیرد.

وی تصریح کرد: تعاونی های پشتیبان حمایت های خوبی از مشاغل خانگی به عمل می آورند برای نمونه در شهرستان مریوان بیش از ۲۵۰۰ نفر به گیوه‌بافی اشتغال دارند و خوشبختانه در این زمینه پتانسیل‌های خوبی وجود دارد و تعاونی ها با گرفتن تسهیلات اقدام به در اختیار گذاشتن ابزار و مواد اولیه به بافندگان می‌کنند. باید در نظر داشت که با توجه به پتانسیل‌های استان در زمینه تولید صنایع دستی مختلف، تشکیل تعاونی‌های بزرگ با محوریت مشاغل خانگی اقدام بسیار خوبی محسوب می‌شود.

 

درج دیدگاه