شنبه, اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۳

نگاه به تعاونی‌های اعتباری باید تغییر کند

دو شغله کبیری شفافیت وزارت تعاون

علیرغم آنکه طرح تاب، طرحی جذاب و نوآورانه است و منجر به ایجاد اشتغال پایدار می‌شود اما به دلیل محدودیتهای بودجه و منابع مالی امکان برداشت از صندوق توسعه ملی فراهم نشده و اجرای طرح تاب نیازمند اعتبارات اشتغال تبصره ۱۸ قانون بودجه است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اجرای طرح تاب (تعاون، اشتغال و بازار) در کشور نیازمند تخصیص اعتبارات بودجه است بر ضرورت حمایت و تسهیل‌گری هرچه بیشتر از تعاونی‌ها در سال رونق تولید تاکید کرد.

به گزارش تعاون آنلاین،‌ محمد کبیری اظهار کرد: کمک به توسعه بخش تعاون و حمایت جدی‌تر از تعاونی‌ها در سال رونق تولید را مورد تاکید قرار داد و گفت: در این راستا نیازمند کاهش بروکراسی‌های اداری و تسهیل‌گری در حوزه تعاون هستیم.

رزاقی: تعاون قدمتی به اندازه تاریخ ایران دارد

وی با اشاره به اختصاص مبلغ هزار میلیارد تومان برای کمک به افزایش سرمایه بانک توسعه تعاون، گفت: با مساعدت مجلس در بودجه امسال ۱۰۰۰ میلیارد تومان به منظور افزایش سرمایه بانک درنظر گرفته شده است. معتقدیم منابع سرمایه‌ای مقدمه شروع هر فعالیت و کسب و کاری است و از این جهت بانک توسعه تعاون به عنوان یک بانک توسعه‌ای نیازمند اتکا به ظرفیت سرمایه‌ای خود است.

کبیری افزود: با وجود آنکه اعتبار هزار میلیارد تومانی از سوی سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شده ولی هنوز به اجرا در نیامده که در صورت تخصیص موجب توسعه بخش تعاون و افزایش توان تسهیلات دهی به تعاونگران خواهد شد.

معاون امور تعاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تاسیس بانک تعاون در کشور گفت: اتاق تعاون ایران پیشنهادی به منظور تاسیس بانک تعاونی سهام عام مطرح کرده که پیگیر آن هستیم. برخی تعاونی‌های اعتباری در گذشته به دلیل عدم نظارت و سوء مدیریت مشکلاتی را به وجود آوردند که معتقدیم باید اعتماد از دست رفته نسبت به این تعاونی‌ها برگردد تا نگاهها به تشکیل بانک و تعاونی‌های اعتباری تغییر یابد.

وی همچنین درباره اجرای طرح تاب (تعاون، اشتغال و بازار) اظهار کرد: هدف طرح تاب تثبیت ۱.۷ میلیون شغل در بخش تعاون و کمک به توسعه و بهره‌وری تعاونی‌های دانش بنیان با رویکرد حمایت از تعاونی‌های اشتغالزا و تولیدات بازار محور است. این طرح برای اجرا نیازمند اعتبار از محل تبصره ۱۸ بودجه ۹۸ است ولی به دلیل محدودیتهایی که فعلا شامل حال بودجه دولت شده اجرای طرح به مشکل خورده است با این حال ما منتظر پاسخ مثبت سازمان برنامه و بودجه هستیم و در این راستا طرح خود را به تفکیک استانها ارائه کرده‌ایم.

 

درج دیدگاه