شنبه, اردیبهشت ۱۵, ۱۴۰۳

تعاونی هواداران هامبورگ مانع سقوط تیم به دسته پایین شد

تعاون آنلاین – سیستم مالکیت هواداران فوتبال بر تیم ها که در آلمان رواج دارد مورد توجه بسیاری از هواداران تیم های دیگر اروپا که تیمشان از نظر مالی و مدیریتی مشکل دارد قرار گرفته است. اما تا همین چند سال قبل نیز هواداران فوتبال آلمان باید برای محافظت از این سیستم مالکیت عمومی و […]

تعاون آنلاین – سیستم مالکیت هواداران فوتبال بر تیم ها که در آلمان رواج دارد مورد توجه بسیاری از هواداران تیم های دیگر اروپا که تیمشان از نظر مالی و مدیریتی مشکل دارد قرار گرفته است. اما تا همین چند سال قبل نیز هواداران فوتبال آلمان باید برای محافظت از این سیستم مالکیت عمومی و رابطه مستقیم بین هواداران و عوامل تیم تلاش می کردند.

در دهه ۱۹۹۰ طرفداران هامبورگ متوجه شدند که ساختار سنتی دموکراتیک باشگاه های فوتبال در آلمان به آنها این توانایی را می دهد که باشگاه را بر اساس خواسته و صلاح دید خود اداره کنند. بر همین اساس تعاونی هواداران باشگاه هامبورگ در سال ۱۹۹۳ به عنوان اولین دپارتمان هواداری رسمی در آلمان شروع به فعالیت کرد.

اما در کشوری که باشگاه های فوتبالش به پیروی از سیستم ۵۰% +۱  به هواداران تعلق دارد، ممکن است شما در لزوم و فایده تاسیس یک تعاونی هواداری رسمی شک کنید.

جن واگنر، مدیر تعاونی می گوید: «نقش ما در حمایت از باشگاه بسیار حیاتی است. برخلاف بسیاری از باشگاه های فوتبال آلمان، هیچ بخشی از ۴۹ درصد باقیمانده از سهام باشگاه به سرمایه گذاران بخش خصوصی واگذار نشده است. ما این جدایی را در سال ۲۰۰۵ حل کردیم که به معنی بیشترین اثر گذاری هواداران در سیاست های باشگاه است.

از زمان این موفقیت تعاونی به سرعت رشد کرد و هم اکنون بیش از هفتاد هزار نفر عضو دارد. تعاونی هواداران هامبورگ وظایف بیشتری نسبت به یک کانون هواداری ساده دارد و در سال ۲۰۰۷ زمانی که باشگاه در منطقه سقوط بود با راه انداختن کمپین “بیایید همین حالا انجامش دهیم” باعث شد تا تیم با روحیه بالا از سقوط به دسته پایین تر فرار کند.

واگنر اعتقاد دارد که وضعیت مالکیت هواداران در باشگاه در کشور آلمان بهتر از دیگر کشورهای اروپا است اما با این حال آنها باید گوش به زنگ باشند. باشگاه های سطح اول فوتبال آلمان مانند لایپزیک، هوفنهایم، لورکوزن و ولفسبورگ در درجات مختلف توسط بخش خصوصی اداره می شوند. در این بین باشگاه های ولفسبورگ و لورکوزن از ابتدا تحت مالکیت بخش خصوصی بود اما تعداد باشگاه هایی که از روش مالکیت هواداران به سمت مالکیت خصوصی متمایل می شوند بیشتر شده است.

هواداران عمیقا ناراحت هستند که قانون جدید مالکیت آنها را تحت تاثیر قرار دهد. بر طبق قانون جدید شرکت های تجاری که بیش از بیست سال اسپانسر باشگاه باشند می توانند برای خرید باشگاه اقدام کنند. این دقیقا اتفاقی است که در اسپانیا، انگلستان و ایتالیا به وقوع پیوست و باعث شد مشکلات بزرگی برای باشگاه های این کشورها به وجود بیاید. در حال حاضر جلسه عمومی سالانه هنوز منبع اصلی تصمیم گیری ها و سیاست گذاری ها در باشگاه های سنتی آلمان است و به همین دلیل آینده و پیشرفت فوتبال این کشور در دست هواداران و طرفداران فوتبال است.

 

 

 

درج دیدگاه