شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

جهش صادرات تعاونی‌های خراسان رضوی/ مشهد چه تعداد تعاونی دارد؟

مدیر تعاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعاونیهای این استان ۹۳ میلیون و ۲۴۸ هزار دلار کالا به کشورهای مختلف صادر کرده اند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد بیشتر شده است. اسماعیل سلطانخواه کالاهای صادره را در حوزه های صنایع غذایی، محصولات کشاورزی، […]

مدیر تعاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی گفت: از ابتدای امسال تاکنون تعاونیهای این استان ۹۳ میلیون و ۲۴۸ هزار دلار کالا به کشورهای مختلف صادر کرده اند که نسبت به مدت مشابه پارسال ۳۰ درصد بیشتر شده است.

اسماعیل سلطانخواه کالاهای صادره را در حوزه های صنایع غذایی، محصولات کشاورزی، صنایع شیمیایی، صنایع دستی و پوشاک ذکر کرد و گفت: تعاونیهای خراسان رضوی پارسال در همین مدت ۲۳ میلیون و ۴۹۸ هزار دلار کالا صادر کرده بودند.

وی به فعالیت شش هزار و ۹۳۳ واحد تعاونی در خراسان رضوی اشاره و بیان کرد: شرکت‌های تعاونی مزیت‌های بسیاری دارند و متقاضیان تشکیل تعاونی می توانند در رسته های مختلف این حوزه فعالیت و تسهیلات دریافت کنند.

مدیر تعاون اداره کل تعاون کار و رفاه اجتماعی خراسان رضوی افزود: ۲۵ درصد تخفیف مالیاتی شرکتهای مشمول مالیات و تخفیف ۲۰ درصدی بیمه سهم کارفرما برای اعضای شاغل در تعاونی از جمله مزیتهای تشکیل تعاونی است. همچنین در همه مواردی که دولت مشوقهایی برای بخشهای مختلف در نظر می گیرد این مشوقها برای تعاونیها ۲۰ درصد بیش از دیگر بخشها منظور می شود.

وی همچنین ‘کاشت زعفران و گیاهان دارویی، شیلات و آبزیان، کفش، پوشاک و مصنوعات چرمی، مبلمان، پرورش دام سبک و سنگین، کشت نهال و بذر، محصولات گلخانه ای، توسعه و گسترش خدمات بهداشتی، انرژیهای تجدیدپذیر، فناری اطلاعات، گردشگری و بوم گردی’ از طرحهای اولویتدار برای تشکیل تعاونی اعلام کرد.

سطح خراسان رضوی فعالیت دارند. از این تعداد دو هزار و ۳۰۷ تعاونی در شهر مشهد مستقر هستند.

۱۲ هزار و ۶۲۲ تعاونی در خراسان رضوی دارای مجوز هستند که ۶۲ درصد آنها فعال می باشند. بخش خدمات با سه هزار و ۵۳۳ شرکت تعاونی، بخش صنعت با سه هزار و ۵۰ مورد و بخش کشاورزی با دو هزار و ۶۴۹ شرکت تعاونی رتبه های نخست تا سوم فعالیتهای تعاونیها را در خراسان رضوی دارند.

همچنین ۲۳ شرکت تعاونی مرزنشین در خراسان رضوی مجوز فعالیت دارند که در مجموع ۴۹۳ هزار و ۱۰۳ نفر عضو آنها هستند. ۳۳۰ شرکت تعاونی نیز در این استان برای فعالیت در حوزه بهداشت و درمان مجوز دارند اما از این تعداد ۲۵۰ شرکت تعاونی با چهار هزار و ۲۵۳ عضو در این حوزه فعالیت مستمر دارند. این تعاونیها در زمینه ایجاد بیمارستان، کلینیکهای تخصصی، درمانگاههای عمومی و تخصصی، خدمات پرستاری در منزل، آمبولانس و موارد مشابه به مردم خدمت می کنند.

درج دیدگاه