جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

رستمی در گفتگو با تعاون آنلاین: سامانه نظارت بر تعاونی‌های مسکن راه می‌افتد/خبر مهم درباره تعاونی‌های مسکن آزاد

رستمی مال خلیفه مدیرکل تعاونی توزیعی
رستمی مال خلیفه مدیرکل تعاونی توزیعی

پیش از این ۴ درصد تعاونی های فعال در بخش مسکن مشکل داشتند اما در پایان سال ۹۵ این رقم به ۳.۲ درصد رسید .

سامانه نظارت بر فعالیت تعاونی های مسکن راه اندازی می شود .

یعقوب رستمی مال خلیفه، مدیر کل دفتر تعاونی های توزیعی با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: این سامانه با هدف ایجاد شفافیت در فعالیت تعاونی های مسکن طراحی می شود و در این قالب اعضا می‌توانند در آن سامانه نحوه پیشرفت فیزیکی تعاونی های شان را هم چک کنند . به اعضا به اندازه ای که قانون اجازه داده، دسترسی می دهیم و به هیئت مدیره نیز در قالب قوانین و به اداره کل نیز دسترسی کامل داده می شود . این اقدام بسیار مهمی است.

وی درباره سابقه این طرح نیز توضیح داد: سال گذشته که من به این اداره آمدم، پیشنهادی از سوی اداره کل استان فارس به وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی ارائه شد و ایشان آن را به معاونت ما برای ارجاع داد. آنها ساختار نظارت بر تعاونی های مسکن را از صفر تا صد ارزیابی کرده بودند و پیشنهاداتی را ارائه کرده  بودند. بر این اساس ما کارگروهی ایجاد کردیم و قرار است سامانه ای راه اندازی شود که هدف اصلی اش نظارت بر فعالیت تعاونی‌های مسکن است.

رستمی مال خلیفه با اشاره به اتمام فعالیت تعاونی های مسکن مهر در سال جاری گفت: در شرایط کنونی دو نوع تعاونی مسکن متعارف داریم . یکی تعاونی های آزاد و یکی تعاونی های کارگری و کارمندی . در قالب اول هر کسی می‌توانست تعدادی را جمع کنند و تعاونی تشکیل دهد . این تعاونی ها دچار مشکلات خاص خود بودند . در برخی موارد افرادی عضو می شدند که اطلاع نداشتند یا هیئت مدیره را نمی‌شناختند و … . ما برای حل مشکل تشکیل آنها را منوط کردیم به اجازه وزارتخانه، یعنی بخشنامه کردیم به استان‌ها که تعاونی مسکن گروه آزاد اجازه تشکیل ندارند مگر اینکه دفتر توزیعی به عنوان دفتر تخصصی به آنها تایید بدهد . این تاییده نیز بعد از بررسی مدارکشان صادر می شود.

وی در توضیح شکل دوم تعاونی مسکن متعارف نیز گفت:تعاونی‌های کارگری و کارمندی که مثل تعاونی اعتبار گروه شغلی هستند و اعضا با توجه به همکاری از هم شناخت دارند و مدیریت بهتر دارند، اجازه تشکیل خواهند داشت. آنجا نیز یک سری شرایط بر اساس آیین نامه و قوانین مربوطه باید رعایت شود، به عنوان مثال زمینی که می گیرند حتماً باید مسکونی باشد ، در غیر این صورت اجازه خرید ندارند و حتی اگر خرید کنند تخلف کرده اند . لازم به ذکر است در حوزه تعاونی مسکن متعارف نیز یک بخشی از مدیریت با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی است و یک بخشی از نظارت با ما نیست. یعنی ارکان که شامل بازرس و هیئت مدیره و مجمع از یک سو و  نحوه انتخاب هیئت مدیره و عملکرد از سوی دیگر با حوزه تعاون است اما بقیه موضوعات مالی و مشکلات عدم ساخت ، تامین مالی و غیره باید در مراجع قضایی حل و فصل شود.

مدیر کل دفتر تعاونی های توزیعی درباره شمار تعاونی های مسکنی که درگیر مشکل هستند، نیز گفت: در پایان سال گذشته ارزیابی جدیدی در این حوزه انجام دادیم. پیش از این ۴ درصد تعاونی های فعال در بخش مسکن مشکل داشتند اما در پایان سال ۹۵ این این رقم به ۳.۲ درصد رسید . این دستاورد در نتیجه تشکیل کمیته تعاونی های مشکل دار یا کمیته خاص در تمام استان ها و رسیدگی به این پرونده‌ها حاصل شد.

او در پاسخ به این سئوال که غالبا کدام ماهیت مشکلات تعاونی های مسکن چیست؟ گفت:این مشکلات برای تعاونی هایی پیش می آید که یا طول مدت ساخته شان طولانی شده و به بیش از ۱۰ سال رسیده در  حالی که طبق قانون باید ۵ ساله رسالت آنها تمام شود . گروه بعدی نیز آنهایی هستند که گردش مالی بالایی دارند .  گردش مالی بالا خودش باعث فساد در موضوع می شود اما الحمدالله مشکلات در حال حل شدن است.

 

درج دیدگاه