جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

روستاها چقدر تسهیلات اشتغالزایی گرفتند؟

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی کشور در بانک های عامل تصویب و بخش قابل توجهی نیز پرداخت شده است. به گزارش تعاون آنلاین، «عیسی منصوری» عصر پنجشنبه در کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی و شهرستان های فراهان، تفرش و آشتیان در […]

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: ۷۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی کشور در بانک های عامل تصویب و بخش قابل توجهی نیز پرداخت شده است.

به گزارش تعاون آنلاین، «عیسی منصوری» عصر پنجشنبه در کارگروه تخصصی اشتغال استان مرکزی و شهرستان های فراهان، تفرش و آشتیان در محل فرمانداری فراهان، افزود: مجموع طرح های اشتغال روستایی کشور حدود ۱۳۰ هزار فقره برآورد می شود.

وی ادامه داد: میزان تسهیلات درخواستی متقاضیان نیز بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد ریال است که تاکنون ۷۰ هزار میلیارد ریال آن در بانک های عامل مصوب شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: میزان تعهد این وزارتخانه در خصوص تسهیلات اشتغال روستایی ۶۰ هزار میلیارد ریال است که تاکنون هفت هزار میلیارد ریال مصوب شده و بخش قابل توجهی پرداخت و بقیه نیز در حال پرداخت است.

منصوری ادامه داد: تسهیلات اشتغال روستایی در بخش های خدمات، آی تی، گردشگری، معادن کوچک، کشاورزی و دامپروری است.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه طرح های اشتغال روستایی پیش از افزایش نرخ ارز تنظیم و ارایه شده، ساز و کاری ترتیب داده شد تا میزان تسهیلات متقاضیانی که تاکنون موفق به دریافت رقم درخواستی نشده اند،افزایش یابد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: تجمیع‌ کسب و کار روستایی و برای هر روستا یک محصول و خوشه بندی تولیدات رویکرد این وزارتخانه است که باید در تمامی استان ها مورد توجه قرار گیرد.

منصوری گفت: الگوی توسعه مشاغل خانگی نیز از سوی این وزاتخانه در ۹ استان کشور اجرایی شده و به زودی نتایج آن به دیگر استان ها ابلاغ می شود.

وی ارایه ضمانتنامه بانکی را از مهمترین مشکلان متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی عنوان کرد و گفت: این مهم به صورت جدی از سوی وزارت تعاون در حال پیگیری است و اکنون بانک توسعه تعاون تسهیلات تا سقف ۲ میلیارد ریال را با‌ دریافت سفته پرداخت می کند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: هدف از پرداخت یک و نیم میلیارد دلار تسهیلات ایجاد اشتغال است و این مهم باید در این راستا هزینه شود و از پرداخت تسهیلات معیشتی خودداری شود.

منصوری افزود: چهار هزار و ۴۰۰ روستا از ۴۹ هزار روستای کشور به عنوان روستای کانونی انتخاب شده اند که سال آینده یکهزار روستا از این چهار هزار و ۴۰۰ روستا معرفی می شود.

وی با بیان اینکه تسهیلات اشتغال ایجاد نمی کند، بیان کرد: جذب بازار برای محصولات مسئله مهمی است که مسئولان باید در راستای فروش تولیدات روستایی در دستور کار قرار دهند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری نیز در این نشست گفت: قانون اشتغال پایدار در سطح ملی به یک میدان مسابقه تبدیل شده که این مهم اساس طرح را با مشکل مواجه می کند.

«سعید فرخی» افزود: پرداخت تسهیلات اشتغال باید بر اساس ساز و کار علمی و منطقی پایه گذاری و اجرا شود تا ضمن صرفه جویی در بیت المال اشتغال پایدار و مولد را نیز به همراه داشته باشد.

وی تاکید کرد: سطح انتظار متقاضیان از این قانون بالا است و آنچنان که باید مهارت آموزی و مسایل مربوط به فنی و حرفه ای در آن دیده نشده است‌.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری اضافه کرد: بخش عمده ای از طرح های متقاضیان تسهیلات اشتغال روستایی استان مرکزی در بخش های کشاورزی و دامپروری است و بخش های مهمی از قبیل آی تی، حمل و نقل و ورزش با استقبال مواجه نبوده اند‌.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز گفت: یکهزار و ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات اشتغال روستایی در این استان پرداخت شده است.

«محمد تقی آبایی» افزود: این میزان تسهیلات به ۶۹۲ طرح اشتغال روستایی پرداخت شد که بیش از یکهزار و ۸۰۰ فرصت شغلی در استان مرکزی به دنبال داشته است.

وی اظهار داشت: در مجموع یکهزار و ۳۵۹ طرح اشتغال روستایی با تسهیلات ۳ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به بانک های عامل معرفی شده که ۸۲۱ طرح با یکهزار و ۶۴۰ میلیارد ریال در بانک های عامل استان مصوب شد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی اظهار داشت: از این میزان طرح های اشتغال، ۷۴۱ طرح در بانک های استان عقد قرارداد شده که ۶۹۲ طرح در مرحله پرداخت رسیده است‌.

وی مجموع اعتبارات اشتغال روستایی را ۱۲۰ هزار میلیارد ریال عنوان کرد که سهم استان مرکزی از آن ۲ هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال است و ۷۰ درصد این اعتبار در قالب تسهیلات به استان تخصیص یافته و یکهزار و ۲۰ میلیارد ریال جذب شده است.

آبایی ادامه داد: تسهیلات اشتغال روستایی از طرف صندوق کارآفرینی امید، پست بانک و بانک های توسعه تعاون و کشاورزی به متقاضیان پرداخت می شود.

وی یادآور شد: میزان تسهیلات ابلاغی به شهرستان فراهان ۵۵ میلیارد ریال و تفرش و آشتیان هر کدام ۲۵ میلیارد ریال است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی بیان کرد: ۵۹ میلیارد ریال در قالب ۴۲ طرح در شهرستان فراهان، ۴۰ میلیارد ریال در قالب ۲۶ طرح در شهرستان آشتیان و ۱۴ میلیارد ریال در قالب ۱۹ طرح در شهرستان تفرش پرداخت شد.

 

درج دیدگاه