شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

سهم سیستان و بلوچستان از طرح روستا- تعاون اعلام شد

۶۷ تعاونی در قالب اجرای طرح هزار روستا- هزار تعاونی در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی می شود. افشین اشکانی مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی استان سیستان و بلوچستان با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: در سفر آقای کلانتری به استان، محورهای برنامه های اجرایی […]

۶۷ تعاونی در قالب اجرای طرح هزار روستا- هزار تعاونی در استان سیستان و بلوچستان راه اندازی می شود.

افشین اشکانی مدیر روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و امور اجتماعی استان سیستان و بلوچستان با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: در سفر آقای کلانتری به استان، محورهای برنامه های اجرایی برای ایجاد اشتغال و کاهش فقر مطرح شد.

وی با اشاره به اینکه طرح های فقرزدایی و افزایش اشتغال روستایی از محورهای مهم مورد نظر دولت در حال حاضر است، گفت: معاون تعاون وزارت تعاون، کار و امور اجتماعی در این سفر طرح اشتغال فراگیر را توضیح داده و طرح اشتغال فراگیر روستایی و اعطای تسهیلات به روستاییان و مرزنشینان را از محورهای ان اعلام کرد.

او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی اجرای طرح روستا – تعاون در دستور کار قرار دارد گفت: مقرر است از این هزار تعاونی که در هزار روستا راه اندازی می شود، ۶۷ تعاونی در استان سیستان و بلوپستان مستقر باشد .

اشکانی در پاسخ به این سئوال که چند تعاونی فعال در استان سیستان و بلوچستان وجود دارد؟ گفت: در حدود ۲۴۰۰ تعاونی در این استان ثبت شده که از این تعداد ۲۲۰۰ تعاونی فعال است.

او با تاکید بر اینکه در برخی حوزه ها استقبال از تعاونی ها در استان سیستان و بلوچستان بالاست، گفت: شرایط تاریخی – منطقه ای سبب شده است که تعاونی های قالیبافی و صنایع دستی در این منطقه رونق داشته باشد.

او با تاکید بر اینکه اغلب مردم بخش تعاونی را در استان به تعاونی مرزنشین و مسکن مهر می شناسند گفت: این در حالی است که تعاونی ها در بخش های مختلق اقتصادی حضور دارند و با اطلاع رسانی می توان زمینه های فعالیت را به افکار عمومی بازشناساند.

اشکانی گفت: به عنوان مثال تعاونی صید و صیادی در چابهار رونق فراوانی دارد و هفتاد درصد صید در این تعاونی های دریایی صورت می گیرد.

وی بارز ترین مشکلات موجود را مربوط به تعاونی مرزنشینان دانست و گفت: بسیاری از آنها با مشکلاتی در حوزه مالیات روبرو هستند و پیگیری ها در دستور کار قرار دارد.

او در پاسخ به این سئوال که آیا تعاونی های مرزنشین فعالیت روانی را در مرزها دارا هستند، به شرایط سال های گذشته در آن سوی مرزها اشاره کرد و گفت: به هر حال شرایط همسایگان سبب شده است محدودیت هایی بر فعالیت ها اعمال شود.

وی تاکید کرد : با این وجود در سال گذشته ۵ تعاونی جدید مرزنشینی تشکیل شد.

وی سهم سال گذشته تعاونی های مرزنشین استان از صادرات را ۱۸ میلیون دلار اعلام کرد و گفت: عمده اقلام صادراتی را سوخت و برنج تشکیل داده است

وی در بخش دیگری از سخنانش به گفته های مهندس کلانتری در نشست های برگزار شده در این سفر اشاره کرد و گفت: ایشان در مورد طرح کحارورزی صحبت هایی داشتند و تاکید کردند که علمایی که بافت جمعیتی را می شناسند و مورد تایید مردم هستتند شرایط را برای استفاده نبروی کار از این فرصت فراهم بیاورند.

درج دیدگاه