شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

 نرخ تورم در کدام گروه خوراکی بالاتر است؟

تورم گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در دوازده ماه منتهی به آبان ماه سال جاری ۱۱.۹ درصد اعلام شد. به گزارش تعاون آنلاین، در حالی که متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه ۸.۴ درصد گزارش شده است، تورم در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها از سوی مرکز آمار ایران برابر […]

تورم گروه خوراکی ها و آشامیدنی ها در دوازده ماه منتهی به آبان ماه سال جاری ۱۱.۹ درصد اعلام شد.

به گزارش تعاون آنلاین، در حالی که متوسط نرخ تورم در ۱۲ ماه منتهی به آبان ماه ۸.۴ درصد گزارش شده است، تورم در بخش خوراکی ها و آشامیدنی ها از سوی مرکز آمار ایران برابر با ۱۱.۹ درصد برآورد شده است.

بررسی جزییات گزارش ارائه شده از سوی مرکز آمار ایران نشان می دهد نرخ تورم در بخش خوراکی ها در این دوره زمانی ۱۲ درصد  بوده است.نان و غلات که مهمترین منبع تامین کالری در سفره ایرانیان محسوب می شود در این دوره زمانی برابر با ۸.۷ درصد بود اما نرخ تورم در برخی گروه های کالایی گوشت قرمز وسبزیجات بسیار بالاتر از متوسط عمومی نرخ تورم محاسبه می شود .

بر این اساس نرخ تورم در گروه سبزیجات بالاترین نرخ تورم در میان خوراکی ها را دارا بود و پایین ترین نرخ تورم نیز به گروه میوه و خشکبار تعلق داشته است به طوری که میزان افزایش تورم در گروه سبزیجات برابر با ۲۳.۳ درصد و در گروه میوه و خشکبار برابر با ۴.۹ درصد بوده است.

سبد تورمی در حوزه خوراکی ها اهمیتی به مراتب بالاتر از نرخ تورم عمومی را داراست چرا که خوراکی ها در سبد مصرفی روزانه خانوارها می گنجند و رشد قیمت ها در این بخش فشار مضاعفی را به سبد هزینه ای خانوارها وارد می کند.

بر اساس این گزارش کنترل نرخ تورم یکی از مهمترین اهداف پیش بینی شده دولت یازدهم بود و دولت یازدهم توانست در چهار سال اول فعالیت خود این مهم را محقق نماید .

تورم برای اولین بار در دو دهه اخیر نرخ تک رقمی را نیز به صورت عمومی تجربه کرد و امروز شرایط مساعدی در این حوزه بر اقتصاد حکمفرماست .

بر این اساس در حالی برخی نسبت به بازگشت تورم دو رقمی هشدار می دهند که نرخ تورم عمومی در ایران هنوز بسیار پایین تر از دوره های ثبات و تناسب در ایران است .این جدول نشان دهنده نرخ تورم دوازده ماهه منتهی به آبان ماه در گروه های مختلف خوراکی است.

تورم خوراکی

درج دیدگاه