پنج شنبه, فروردین ۹, ۱۴۰۳

صنعت زنبورداری در سیاست های وزارت جهاد کشاورزی از حاشیه به متن بیاید

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین تاکید کرد: ساختار تصمیم گیری در خصوص صنعت زنبورداری در وزارت جهاد کشاورزی ارتقاء پیدا کند. عفت رئیسی در توضیح لازمه های تحقق اقتصاد مقاومتی با نقش آفرینی بخش تعاون و به ویژه صنعت زنبورداری، گفت: نامگذاری امسال به “اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل” در سال جدید در […]

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران ایران زمین تاکید کرد: ساختار تصمیم گیری در خصوص صنعت زنبورداری در وزارت جهاد کشاورزی ارتقاء پیدا کند.
عفت رئیسی در توضیح لازمه های تحقق اقتصاد مقاومتی با نقش آفرینی بخش تعاون و به ویژه صنعت زنبورداری، گفت: نامگذاری امسال به “اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل” در سال جدید در خصوص صنعت زنبورداری به این معنا است که نقش گرده افشانی زنبور عسل در اقتصاد به رسمیت شناخته شده و از آن حمایت جدی انجام شود .

وی افزود: باید ساختار تصمیم گیری در خصوص صنعت زنبورداری در وزارت جهاد کشاورزی ارتقاء پیدا کند و علاوه بر آن محیط زیست به موضوع زنبور عسل توجه ویژه داشته باشد.

رئیسی با اشاره به تامین نیازهای این صنعت، تاکید کرد: باید زمینه ای فراهم شود تا نیازمندی های صنعت توسط خود صنعت تامین شود .

وی با اشاره به اینکه صنعت زنبورداری در سیاست های وزارت جهاد کشاورزی جایگاه مناسبی ندارد، گفت: این صنعت باید در سیاست های این وزارت خانه از حاشیه به متن بیاید .

مدیرعامل اتحادیه سراسری زنبورداران صنعت زنبورداری را به لحاظ اشتغالزایی فعالیتی زود بازده و با نیاز سرمایه ای اندک ، دانست و گفت: به لحاظ تولید ، نهاده اصلی برای تولید بسیاری از محصولات کود و سم و آب است و در عین حال هزینه ای برای تولید کننده ایجاد می کند ، در حالی که در این صنعت به این گونه نیست.

وی یادآور شد: از لحاظ صادراتی عسل محصولی است با مزیت نسبی برای مطرح شدن به عنوان یک کالای صادراتی و ارز آور و از لحاظ واردات نیز ، زیر بخشی است که کمترین وابستگی را به خارج از کشور دارد.

رئیسی بیان داشت: از لحاظ محیط زیست نیز صنعتی است سبز بدون ایجاد کمترین آلودگی زیست محیطی و در مقابل لازم و ضروری برای حفظ محیط زیست.

وی با بیان اینکه زنبورداری دارای محصولی است که برای سلامتی مردم مفید و وجود آن در سبد غذایی مردم ضروری است، خاطر نشان کرد: باید دید آیا در کشور فعالیتی با این ویژگی ها و مشابه فعالیت زنبورداری می توان مثال زد ؟

این مدیر عامل اتحادیه گفت: صنعت زنبورداری تنها فعالیت اقتصادی در کشور است که می توان از آن به عنوان یک فعالیت تمام و کمال برای همه شاخص های لازم اقتصاد مقاوتی و درون گرا را نام برد.

این تعاونگر ویژگی های این صنعت را برشمرد و گفت: زنبورداری از لحاظ گرده افشانی در افزایش کیفی و کمی محصولات کشاورزی باغی ، دامی ، زراعی نقش عمده ای دارد و از سوی دیگر نقش زنبور عسل در افزایش بهره وری همه محصولات به خصوص دانه های روغنی به میزان ۴۵ تا ۷۰ درصد و همچنین در حفظ اکوسیستم و جلوگیری از بیابان زدایی بسیار موثر است.

وی تصریح کرد: با توجه به اهمیت این صنعت در اقتصاد، توجه یا عدم توجه به این فعالیت می تواند مصداقی باشد برای اندازه گیری توجه یا عدم توجه به اقتصاد مقاوتی باشد.

رئیسی با اشاره به اینکه پرورش زنبور عسل مصداق بارز فعالیت بر اساس اقتصاد مقاومتی است، تاکید کرد: باید فعالیت هایی با این ویژگی ها مورد توجه دولت و مسئولین قرار گیرد تا به تحقق بینش اقتصاد مقاومتی کمک کرده و آن را تقویت کند.

درج دیدگاه