شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

قالیبافان عضو تعاونی های فرش دستباف بیمه تکمیلی می شوند

عبداله بهرامی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولیدکننده فرش دستباف
عبداله بهرامی مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولیدکننده فرش دستباف

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولید کنندگان فرش دستباف ایران: با همکاری بیمه تعاون شرایط مناسبی را برای قالیبافان فراهم نمودیم تا با پرداخت سالانه ۴۶۰ هزار تومان از سه مزیت بهره مند گردند.   تعاون آنلاین _ بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم شهریور در محل نمایشگاه بین المللی تهران شروع […]

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولید کنندگان فرش دستباف ایران: با همکاری بیمه تعاون شرایط مناسبی را برای قالیبافان فراهم نمودیم تا با پرداخت سالانه ۴۶۰ هزار تومان از سه مزیت بهره مند گردند.

 

تعاون آنلاین _ بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف ایران از یکم شهریور در محل نمایشگاه بین المللی تهران شروع به کار کرده است. به همین مناسبت با عبدالله بهرامی، مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولید کنندگان فرش دستباف ایران، در مورد برگزاری نمایشگاه و مسائل و مشکلات اتحادیه ها گفتگو کردیم.

بهرامی با اشاره به برگزاری بیست و پنجمین نمایشگاه فرش دستباف گفت: «نمایشگاه نسبت به سالهای قبل از نظر کمی و کیفی رشد کرده است. مدت سه سال است که ستادی با حضور اتحادیه های مختلف از جمله اتحادیه تعاونی های تولید کنندگان فرش دستباف، اتحادیه تعاونی های روستایی، اتحادیه صادرات و اتحادیه فروشندگان برگزاری نمایشگاه را مدیریت می کنیم و تصمیم گیری ها را انجام می دهیم. خوشبختانه زمان برگزاری نمایشگاه و ساعت کاری آن بیشتر شده است. اما در زمینه تبلیغات ضعیف عمل شده است. مهمترین عامل ضعف در تبلیغات این است که به علت بدهی وزارت صنعت و معدن و تجارت به صدا و سیما از تبلیغات تلویزیونی و رادیویی محروم هستیم.»

مدیر عامل اتحادیه تعاونی های تولید کنندگان فرش دستباف ایران تاکید کرد: «نمایشگاهی با این وسعت و با این تعداد تاجر ارزش فرش دستباف را که فی نفسه کالای خاص محسوب می شود را پایین می آورد . در نمایشگاه های بین المللی کشورهای رقیب مانند هند و چین با سه تخته فرش در غرفه حاضر می شوند و تمرکز خود را بر تبلیغ و بازاریابی از طریق بروشور ها و کتابچه ها معطوف می کنند. نمایشگاه همانطور که از اسم آن پیداست محلی برای نمایش محصولات است و نه فروش آن. بازدید کننده با دیدن این حجم از فرش دستباف دچار این باور می شود که این محصول با وجود این حجم تولید چرا با این قیمت عرضه می شود. ما باید به سمت برگزاری نمایشگاه های مدرن و به روز برویم و فروش محصول را در نمایشگاه ممنوع کنیم.»

 

قالیبافان بیمه تکمیلی می شوند

بهرامی در گفتگو با خبرنگار تعاون آنلاین گفت: «ما در اتحادیه مدتها به دنبال این بودیم که قالیبافان را از خدمات بیمه تکمیلی بهره مند کنیم. با بیمه های متعددی رایزنی کردیم اما شرایط این بیمه ها از نظر مالی برای قشر ضعیف قالیبافان به صرفه نبود. در نهایت با همکاری بیمه تعاون شرایط مناسبی را برای قالیبافان فراهم نمودیم تا با پرداخت سالانه ۴۶۰ هزار تومان از سه مزیت بهره مند گردند. این سه مزیت عبارتند از خدمت بیمه تکمیلی، بیمه عمر و پس انداز و همینطور بیمه حوادث تا سقف ده میلیون تومان. در کنار این سه خدمت یک بیمه آتش سوزی نیز به طور رایگان در اختیار قالیبافان قرار خواهد گرفت. طبق برنامه در فاز اول این طرح ۱۰ هزار قالیباف را زیر پوشش این خدمات قرار خواهیم داد. در حال حاضر ۱۱۳ هزار قالیباف در کشور داریم. البته این رقم در سالهای نه چندان دور ۴۵۰ هزار نفر بود اما متاسفانه در سالهای اخیر با ریزش زیادی مواجه شده است.»

از این فعال صنعت فرش در رابطه با نرخ صادرات این کالا پرسیدیم که در پاسخ گفت:« صادرات فرش در سه ماهه اول سال جاری ۶۶ میلیون دلار براورد شده است. این رقم در سه ماهه سال گذشته ۴۷ میلیون دلار بود.»

 

پرداخت وام ۶ میلیونی به هر قالیباف

وی افزود: «در بهمن ماه سال گذشته طی توافقی که با بانک توسعه تعاون داشتیم تسهیلات ۶ میلیون تومانی با سود ۱۸ درصد و بازپرداخت سه ساله بدون نیاز به سپرده و با یک ضامن برای هر قالیباف در نظر گرفتیم. این تسهیلات کمک زیادی به رونق کارگاه های کوچک و زنان خانه دار قالیباف می کند. در شش ماه گذشته تا تاریخ یکم شهریور ماه ۱۷۵۳ نفر از این تسهیلات استفاده کرده اند. اما برای واحدهای بزرگ و متمرکز متاسفانه ردیف بودجه خاصی اختصاص پیدا نکرده است تا بتوانیم وام های سنگین پرداخت کنیم.»

 

تعاونی های کوچک کارساز نیستند

عبدالله بهرامی با اشاره به ناکار آمدی تعاونی های ۷ نفره در صنعت فرش دستباف اضافه کرد:«اتحادیه تعاونی های تولید کنندگان فرش دستباف ایران سه درخواست مهم و اجرایی دارد. اول اینکه از تشکیل تعاونی های ۷ نفره و کم تعداد ممانعت به عمل آید. ما با اصل تعاونی ها مشکل نداریم و از آن استقبال می کنیم اما در اجرا با مشکل مواجه هستیم. بارها به صورت کتبی از وزیر محترم خواسته ایم که از تشکیل تعاونی های ۷ نفره جلوگیری شود. تعاونی ها باید با اعضای زیاد تشکیل شوند و قالیبافان در سود و زیان شریک باشند نه این که به عنوان کارگر در استخدام تعاونی های کوچک باشند. در حال حاضر حدود ۳۲۰۰ تعاونی فرش دستباف داریم که تنها ۱۵۰۰ تعاونی فعال هستند. تعاونی های کوچک در بخش تولید موفق عمل می کنند اما هنگام فروش و عرضه محصول به بازار داخلی و خارجی با مشکل مواجه می شوند چرا که زیر ساخت های مناسبی ندارند. در نتیجه اشتغال زایی آنها پایدار نیست و فرش ها در انبارها خاک می خورند.»

وی افزود:«دومین مورد حمایت های دولتی است. از زمان ادغام وزارت تعاون با وزارت کار مشکل اختصاص بودجه شدید تر شد. معاونت تعاون به دلیل کمبود منابع مالی نتوانست برای برگزاری این نمایشگاه با ما همکاری کند و همین امر موجب شد که تعداد تعاونی ها و استانهای شرکت کننده کاهش پیدا کند. در این نمایشگاه ۳۷ تعاونی شرکت داشتند که ۱۵ تعاونی از استان آذربایجان شرقی هستند.»

بهرامی در ادامه گفت:« مورد سوم اختصاص ردیف بودجه برای بخش تعاون در صنعت فرش دستباف است. اتحادیه فرش دستباف روستایی که زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت فعالیت می کند سالانه بیش از ۲۰ میلیارد تومان برای حدود ۲۴۰ تعاونی عضو کمک بلاعوض دریافت می کند. این در حالی است که اتحادیه تعاونی های فرش دستباف ایران با حدود ۳۲۰۰ تعاونی روستایی و شهری هیچ ردیف بودجه ای ندارد.»

درج دیدگاه