جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف:

قالی‌بافان جذب شغل‌های کاذب شده‌اند

تعاون آنلاین – یک مقام مسئول تعاونی می‌گوید: به دلیل عدم توجه به صنعت فرش دستباف و نبود امنیت شغلی بافندگان تعداد قالی‌بافان در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده و اکثرا جذب شغل‌های کاذب شده‌اند.

عبدالله بهرامی  بهره‌مندی قالی‌بافان از مزایای بیمه را در آتیه و امنیت شغلی آنها موثر خواند و گفت: یکی از مشکلات قالی‌بافان نبود بیمه تامین اجتماعی و استفاده از مزایای بیمه درمان است. در حالی که بیمه در امنیت شغلی، آینده و انگیزه آنها برای ادامه کار موثر است، ولی متاسفانه همت کافی برای پوشش بیمه قالی‌بافان وجود ندارد.

وی گفت: در سال‌های گذشته به دلیل عدم ‌توجه به صنعت فرش دستباف و موضوع بیمه بافندگان تعداد قالی‌بافان به شدت کاهش یافته و به زیر یک میلیون نفر رسیده است. در صورتی که اگر در قوانین و بودجه‌های کشوری نگاه و اهمیت ویژه‌ای به این بخش قائل شوند، دیگر قالی‌بافان ناچار به ترک این هنر – صنعت  وجذب شغل‌های کاذب نمی‌شوند.

این مقام مسئول تعاونی در ادامه باور نداشتن بخش تعامل و عدم اعتماد و حمایت دولت‌ها به تعاونی‌ها در تضعیف جایگاه تعاون موثر دانست.

 او با اشاره به بند “ب” سیاست‌های کلی اصل ۴۴ خاطرنشان کرد: در این بند بر تقویت بخش تعاون و اولویت واگذاری‌ها به تشکل‌های تعاونی صراحتا تاکید شده است. ولی متاسفانه حسن نیتی که باید برای تحول در این بخش باشد، دیده نمی‌شود.

به گزارش ایسنا، بهرامی افزود: عامل دیگر عقب‌ماندگی بخش تعاون زیرساخت‌های ضعیف این بخش است و از تشکیل و بنیه تعاونی‌ تا آموزش اعضا، بازاریابی و برنامه‌ریزی زیرساخت‌ها هیچ یک اصولی نبوده است.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در پایان با تاکید بر ضرورت اتحادیه‌محوری و تقویت تشکل‌های تعاونی گفت: برای آنکه برنامه‌ریزی موثر و هدفمند در تعاونی‌ها داشته باشیم و جایگاه تعاونی را ارتقا دهیم، باید توانمندسازی بنگاه‌های تعاونی و اتحادیه‌محوری در اولویت برنامه‌ها قرار بگیرد.

درج دیدگاه