جمعه, فروردین ۱۰, ۱۴۰۳

محسن رضایی: لزوم حرکت دولت از پروژه محوری به هدایت گری

محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام
محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام

به گزارش تعاون آنلاین: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه لازم است دولت رابطه خود را با اقتصاد تعریف کند گفت: دولت باید از پروژه محوری به هدایت گری و حمایت گری روی آورد و ریل اقتصاد عوض شود. محسن رضایی در همایش اقتصاد مقاومتی، تعاون، اقدام و عمل گفت: انجام صدها پروژه […]

به گزارش تعاون آنلاین: دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه لازم است دولت رابطه خود را با اقتصاد تعریف کند گفت: دولت باید از پروژه محوری به هدایت گری و حمایت گری روی آورد و ریل اقتصاد عوض شود.

محسن رضایی در همایش اقتصاد مقاومتی، تعاون، اقدام و عمل گفت: انجام صدها پروژه فیزیکی در دولت های گذشته آن هم به صورت نیمه تمام، دولت را بیشتر در باتلاق فرو می برد و هر دولتی که روی کار می آید نباید تیری در تاریکی اقتصاد شلیک کند.

رضایی  با اشاره به نقش تعاون در مقاومت سازی اقتصاد گفت: ایجاد اشتغال و گسترش کارآفرینی در کشور و تقویت رشد اقتصادی از کارکردهای تعاون است.

بنگاه های بزرگ در باتلاق قرار دارند

رضایی گفته است: بنگاه های خصوصی یا به تعبیر من بنگاه های بزرگ با کمبود تقاضا در داخل و خارج مواجه اند و امروزه در نوعی باتلاق قرار دارند و بنگاه های کوچک هم با مشکل بی اعتمادی مالی از سوی بانک ها و مشکل بازاریابی مواجه اند؛ تعاونی ها می توانند به حل این مشکلات کمک کنند.

او مهم ترین مسئله امروز کشور را اقتصاد عنوان کرد و گفت: مشکلات اقتصادی مورد توجه آحاد جامعه است و اقتصاد، تنها مربوط به بخش های دیگر نیست بلکه تعاون هم نقش مهمی در این بخش دارد.

او با اشاره به اینکه چگونه می توان از مشکلات عبور کرد گفت: دو نوع روش برای حل این مشکلات در دنیا وجود دارد؛ یکی الگوی هدایتی است که در این الگو دولت ها برای حل مشکلات، نفش هدایت گری پیدا می کنند و عمر این الگو کمتر از ۸۰ سال است که خیزشگاه آن آسیای جنوب شرقی است. الگوی دوم هم که زادگاه آن غرب است الگوی نهادی است؛ در این الگو نهادها ساخته می شوند و فعالیت ها و تولید ثروت بر اساس این نهادها شکل می گیرند؛ نهادهایی مثل خانواده، دولت، پول، بازار و…

او همچنین با بیان اینکه برخی از کشورها هم در این زمینه بدون الگو هستند گفت که در ایران از ابتدا در این زمینه ۱۰ الگو شکل گرفته است: الگوی عباس میرزا که مبتنی بر مدرنیزه کردن ارتش برای پیشرفت بود، الگوی امیر کبیر که بر آموزش تاکید داشت، الگوی مشروطه که بر قانون متکی بود، الگوی رضاشاه که بر تقویت زیربناها بنیان نهاده شد، الگوی انقلاب سفید، الگوی سازندگی، الگوی عدالت و درنهایت الگوی درهای باز که هم اکنون در کشور وجود دارد.

رضایی گفته که الگوی درهای باز، منظومه ای متشکل از چند سند است که شامل سند چشم انداز، سیاست های اصل ۴۴ قانون اساسی، اقتصاد مقاومتی و سایر سیاست هایی است که مقام معظم رهبری تصویب کرده است و امروزه در کشور مشکل الگو نداریم بلکه مشکل ما انحراف از این سیاسیت ها و عملی نشدن سیاست هاست.

رضایی در ادامه بیان داشت: در ابتدای سند مقاومتی درباره الگوی اقتصادی ایران توضیح داده شده است که به جای اینکه از بیرون به داخل برسیم باید از درون به بیرون برسیم و درون سازیِ برون گرایی رخ دهد.

توانمندسازی مردم از مهم ترین وظایف دولت

رضایی با بیان اینکه از مهم ترین وظایف دولت، توانمندسازی مردم و بهبود محیط کسب و کار است افزود: دولت به عنوان مهم ترین نهاد باید هم به این توجه کند که اقصاد باید در خود دولت چگونه پیاده سازی شود و هم اینکه نقش هدایت گری و حمایت گری این اقتصاد را بر عهده بگیرد.

به گفته او یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی، مردمی کردن اقتصاد است و اشتباها در کشور ما می پندارند که مردمی کردن تنها در انحصار بخش خصوصی است درحالی که اینگونه نیست و بخش خصوصی محدوده معینی از اقتصاد است.

او همچنین به مراحل اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و این مراحل را شامل معرفت به موضوع، ایمان آوردن و در نهایت پیاده سازی دانست و گفت: هر کدام از این ها بدون دیگری باعث می شود شاهد اقتصاد مقاومتی در کشور نباشیم.

 

تعاونی سهامی عام را در کشور جدی بگیریم

رضایی با بیان اینکه تعاونی باید در شبکه سازی وارد شود گفت: بهتر است شبکه هایی به وجود بیاید که هم تأمین مالی و هم بازاریابی انجام دهد و باید تعاونی سهامی عام را در کشور جدی بگیریم.

او در پایان با اشاره به اینکه حدود ۴۰ میلیون نفر در کشور در حال حاضر جزو سهام عدالت هستند گفت: باید از خود تعاونی ها برای کنترل و مدیریت بهتر سهام عدالت استفاده کنیم.

درج دیدگاه