جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

در ارزیابی بیمه بیکاری کدام استان رتبه برتر را کسب کرد

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: این مجموعه در بخش بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل با کسب ۱۰۰ امتیاز کامل ، رتبه برتر را در بین۳۱ استان کسب کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی یزد گفت: این مجموعه در بخش بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل با کسب ۱۰۰ امتیاز کامل ، رتبه برتر را در بین۳۱ استان کسب کرد.

به گزارش تعاون آنلاین، محمدحسین ریاحی اظهار کرد: به تازگی مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارتخانه در نامه ای از تلاش های یزد در کسب رتبه برتر در ارزیابی عملکرد بیمه بیکاری قدردانی کرد.

وی افزود: این رتبه بر اساس ارزیابی سالانه عملکرد واحدهای اجرایی استان ها به منظور بررسی و سنجش میزان تحقق برنامه های پیش بینی شده به دست آمد.

مدیرکل تعاون یزد در باره فعالیت های استان در این ارتباط تصریح کرد: برای صیانت از نیروی انسانی با تاکید بر ارتقای بهره وری نیروی کار و در جهت تعمیق اصل سه جانبه گرایی و حفظ و صیانت از نیروی کار، برنامه هایی در مورد بیمه بیکاری و حمایت از مشاغل در استان اجرا شد.

ریاحی با بیان اینکه با اجرای برنامه های حمایتی زمینه جذب دوباره مقرری بیمه بیکاری را فراهم کنیم، ادامه داد: این تلاش ها موجب شد تا میزان بیمه بیکاری مقرری بگیران در استان کاهش یابد.

وی اظهار کرد: تعداد کل ثبت ‌نام کنندگان بیمه بیکاری سال ۹۶ ، پنج هزار و ۴۴ نفر بود در حالیکه در سال جاری تعداد ثبت‌نام کنندگان در استان کاهش یافت.

این مسئول در عین حال یادآور شد: این آمار در سال ۹۵ چهار هزار و ۵۸۹ نفر بود که با توجه به برنامه حمایتی دولت و جذب بیکاران بدون مقرری تعداد آنها در سال ۹۶ افزایش یافت.

وی بیان کرد: از پارسال تا فروردین امسال با توجه به معرفی برخی این افراد به بازار کار ، تعداد مقرری بگیران کاهش یافت.

وی ادامه داد: این تعداد در فروردین‌ ماه امسال ۵۹۶ نفر بود در حالی که این رقم در فروردین سال گذشته ۷۲۵ نفر بود و بیانگر کاهش ۱۲۹ نفری و حدود ۱۸ درصدی تعداد ثبت نام کنندگان بیمه بیکاری در استان است.

مدیرکل تعاون استان یزد، عنوان کرد: از دلایل عمده تحقق برنامه های پیش بینی شده در شاخص های اولویت دار بیمه بیکاری، اشتغال دوباره مقرری بگیران بیمه بیکاری از طریق آموزش در مراکز فنی و حرفه ای است.

وی ادامه داد: این امر منجر به ارتقای سطح مهارتی و در نتیجه تسهیل در ورود آنان به بازار کار می شود و همچنین اشتغال دوباره مقرری بگیران از طریق کاریابی های غیردولتی بود.

ریاحی از دیگر شاخص های حائز اهمیت این حوزه را حمایت از کارگران واحدهای اقتصادی که با مشکل مواجه شدند و کمک به واحد اقتصادی مشکل دار عنوان کرد.

وی با اشاره به آمار بالای بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی هم گفت: در این راستا ۲برنامه عمده طرح کارورزی در محیط‌های کار برای دانش آموختگان دانشگاهی و همچنین طرح کار در محیط واقعی برای کسانی که دارای مدارج غیر عالی هستند، در اولویت است.

دبیر کارگروه اشتغال استان یزد تصریح کرد: همچنین برنامه‌هایی مانند طرح اشتغال روستایی، طرح اشتغال فراگیر و طرح مشاغل خانگی نیز در حال اجراست که میزان سهم اعتبار مصوب کارگروه اشتغال برای معرفی به بانک‌ها در بخش وام اشتغال فراگیر ۱۳۴درصد و روستایی و عشایری ۱۷۶ درصد تحقق یافته است.

وی با بیان اینکه سهم یزد در بودجه مصوب اشتغال نسبت به اعتبار ابلاغی مطلوب بود ، افزود: از این لحاظ ، یزد در میان چهار استان پیشرو کشور قرار دارد.

به گفته ریاحی ، طرح اشتغال روستایی از اول بهمن سال ۹۶ در استان شروع شد و تاکنون مجموعا ۷۶۲ طرح با اعتباری افزون بر ۱۴۶ میلیارد تومان و تعهد اشتغال ۲هزار و ۴۰۵ نفر ارائه شد در حالی که سهم استان در مرحله اول ۸۳.۲ میلیارد تومان با تعهد یکهزار و ۱۱۰ نفر اشتغال اعلام شده بود.

وی افزود: سال ۹۶ در بخش اشتغال فراگیر، ۱۳۶ طرح با اشتغال یکهزار و ۹۰۴ نفر با ۱۴۴ میلیارد تومان تسهیلات تصویب شد.

این مسئول درباره اشتغال خانگی هم گفت: در این بخش در سال گذشته ۱۱ میلیارد تومان برای پرداخت تسهیلات به افراد در نظر گرفته ‌شد، اگر این موضوع تحقق یابد، برای هزار و ۱۵۰ نفر شغل ایجاد می‌شود .

حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد خانواده های استان یزد را خانواده‌های کارگری تشکیل می‌دهد و ۱۹۲ هزار کارگر در این استان بیمه‌ شده تأمین اجتماعی هستند.

سال گذشته نرخ بیکاری استان یزد ۱۲.۸ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی نیز ۴۲.۲ درصد اعلام شده بود.

درج دیدگاه