یکشنبه, اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

معاون اشتغال همدان خبر داد : اشتغالزایی برای ۱۲۰۰ نفر در سال ۹۸

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان همدان گفت:توسعه مشاغل کوچک و متوسط به طور عام و توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت در جامعه، یکی از راههای تحقق سیاست‌های «جهش تولید» است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان همدان گفت:توسعه مشاغل کوچک و متوسط به طور عام و توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت در جامعه، یکی از راههای تحقق سیاست‌های «جهش تولید» است.

به گزارش تعاون‌انلاین، روابط عمومی اداره کل تعاون،کارورفاه اجتماعی استان همدان،معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همدان، با توجه اینکه قانون مشاغل خانگی از سال ۸۹ تدوین و ابلاغ شد گفت:توسعه مشاغل کوچک و متوسط به طور عام و توسعه مشاغل خانگی به طور خاص با هدف افزایش درآمد و ثروت در جامعه، یکی از راههای تحقق سیاست‌های «جهش تولید» است و این مهم از این‌رو مورد توجه قرار گرفت که بسیاری از شغل‌ها در محیط‌های خانگی قابلیت استقرار دارند.

میرزایی : پرداخت تسهیلات اشتغالزایی مشروط به مهارت شود

قربان‌فر افزود:در این قانون، مباحثی همچون ارائه تسهیلات، بازار فروش و غیره پیش‌بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ابلاغ این قانون، ۳۷ هزار مجوز مشاغل خانگی، در استان صادر شده است، اذعان کرد: هرساله اعتباری در قالب تسهیلات قرض‌الحسنه برای متقاضیان در نظر گرفته می‌شود.

قربان‌فر، با اشاره اینکه درسال ۹۷ میزان اعتبار قرض‌الحسنه تخصیص‌یافته به استان، ۱۷ میلیارد تومان است، گفت: متأسفانه با توجه به کاهش میزان سپرده‌گذاری‌ها در قالب قرض‌الحسنه این اعتبار درسال ۹۸، به ۵میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان رسید.

وی با تأکید براینکه این اعتبارات در قالب تسهیلاتی با سود ۴ درصد پرداخت می‌شود، اذعان کرد: مشکل اصلى ما و متقاضیان و فعالان این عرصه، نبود و یا عدم شناسایی بازار فروش محصول است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون،کارو رفاه اجتماعی استان همدان، با اشاره به اینکه فروش محصول ضامن پایداری اشتغال است، اظهار کرد: بر این اساس هرساله نمایشگاه‌های بین‌المللی برای مدتی به عرضه محصولات مشاغل خانگی تخصیص می‌یابد.

قربان‌فر با تأکید براینکه، علاوه بر برگزاری نمایشگاه تفاهم‌نامه‌ای نیز با جهاد دانشگاهی برای ارائه راهکار در جهت بازاریابی منعقد کرده‌ایم، خاطرنشان کرد: در این بین، دستگاه‌های اجرایی نیز هریک، سالانه متناسب عملکرد خود درعرصه مشاغل خانگی، نسبت به ایجاد نمایشگاه اقدام می‌کنند.

وی با بیان اینکه سال گذشته از محل اشتغال خانگی، برای هزار و ۲۰۰ نفر در استان شغل ایجاد شد، خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات در قالب اعتبارات قرض‌الحسنه بوده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون،کار و رفاه اجتماعی استان همدان، در ادامه به میزان سهمیه هریک از شهرستان‌ها، براساس جمعیت، نرخ بیکاری و درعین حال تعداد مجوزها تعیین می‌شود، عنوان کرد: خوشبختانه شهرستان‌ها به تناسب سهمیه، وضعیت مناسبی دراین بخش دارند.

قربان‌فر با اشاره به اینکه سهم شهرستان‌ها همدان و ملایر در میزان تخصیص اعتبارات، متناسب با شاخص‌های عنوان شده، بیش از دیگر شهرستان‌ها بوده است، عنوان کرد: هرساله برای مشخص کردن رشته‌های شغلی در این بخش، از طریق ستاد اجرایی مشاغل خانگی کشور، جلساتی با حضور دستگاه‌های اجرایی برگزار و نظرات آنها دراین حوزه، أخذ می‌شود.

وی با تصریح به اینکه، درحال حاضر ۱۱۷ رشته شغلی در این رسته شناسایی شده‌اند، گفت: عمده مشاغل تعریف شده در حوزه صنایع دستی، فرش و پوشاک، گنجانده شده‌اند.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان همدان، با اشاره به اینکه برخی از رشته‌های شغلی که در حوزه کاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قراردارند، مورد استقبال قرار نمی‌گیرند، گفت: مشاغل خانگی، بخش کشاورزی نیز به دلیل زمان‌بر بودن أخذ مجوزها به ویژه در عرصه صنایع غذایی، مورد توجه نیست.

قربان‌فر با اشاره به اینکه در سال «جهش تولید»، اولویت ما توجه به بازاریابی برای فروش محصولات تولیدی مشاغل خانگی به عنوان ضامن تولید است، گفت: در عرصه اعطای تسهیلات روستایی نیز شهرستان‌های تویسرکان و بهار، توانسته‌اند بیشترین پرداخت‌ها را در قبال تسهیلات با سود ۶ درصد داشته باشند.

وی با تأکید براینکه یقیناً در پی بحران کرونا میزان تخصیص اعتبار به بخش مشاغل خانگی بیشتر خواهد بود، گفت: یکی از برنامه‌های ما در جهت حمایت از این بخش، علاوه بر اعطای تسهیلات کم‌بهره، توجه به الگوی توسعه مشاغل خانگی بر اساس تفاهم‌نامه با جهاد دانشگاهی است.

درج دیدگاه