جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

دیدار تعاونگران فرانسوی با اتاق تعاون ایران

واسطه‌ها باید از روابط تجاری ایران و فرانسه حذف شوند

تعاون آنلاین – نشست هیأت فرانسوی با تعاونی‌های بخش کشاورزی ایران در اتاق تعاون ایران برگزار شد و درباره لزوم قطع فعالیت واسطه‌گران در دادوستدهای کالاهای دو کشور تأکید شد.

یک هیأت فرانسوی متشکل از تعاونی‌های کشاورزی به ریاست وزیر سابق کشاورزی فرانسه به اتاق تعاون ایران آمدند و با اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق دیدار کردند.

بر اساس این گزارش، در این نشست سیدمحمد کریمی، عضو هیأت مدیره اتاق تعاون ایران، صمد مرعشی مشاور رئیس اتاق تعاون ایران، قراگوزلو معاون امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران ،نماینده دولت از طرف معاونت امور تعاون وزارت کار و همچنین افرادی از تعاونی‌های بخش مواد غذایی و کشاورزی فرانسه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، کریمی عضو هیأت مدیره اتاق تعاون ایران با اشاره به میزبانی کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون برای هیأت فرانسوی اظهار داشت: اتاق تعاون پشتیبان تعاونی‌ها برای انعقاد هر گونه تفاهم و همکاری‌های مشترک با هیأت فرانسوی خواهد بود و در این نشست نمایندگان غیردولتی و دولتی در کنار یکدیگر حضور دارند.

وی افزود: یکی از سیاست‌های دولت جمهوری اسلامی ایران واگذاری امور به بخش غیردولتی است و از همین رو تعاونی‌های حاضر از کشور فرانسه امکان برقراری ارتباط مشترک با بخش غیردولتی ایران را در اختیار دارند.

کریمی ابراز امیدواری کرد تا در آینده با هدف افزایش استفاده از ظرفیت‌های بخش تعاون ایران و فرانسه همکاری‌های مشترکی آغاز شود.

در ادامه این نشست، ارسلان قاسمی، نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون با اشاره به اینکه ۲۵ هزار تعاونی کوچک و بزرگ در بخش کشاورزی در ایران فعال هستند، گفت: بیش از ۸۰ درصد از تولیدات کشاورزی ایران در بخش تعاون تولید می‌شود.

وی با اعلام این خبر که در چند محصول کشاورزی رتبه اول در دنیا را در اختیار داریم، تأکید کرد: در تولید خاویار، پسته، زعفران و سویا رتبه اول و در تولید گردو، انار، هلو و خرما رتبه دوم دنیا را در اختیار داریم.

قاسمی تأکید کرد: یک میلیون تن گوشت قرمز، ۲ میلیون تن گوشت مرغ و ۹۰۰ هزار تن گوشت ماهی در کشور ما تولید می‌شود که در کنار آن ۱۰ میلیون تن شیر تولیدات کشور را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه در ۵ کالای عمده نظیر گندم، ذرت، روغن، برنج و سویا واردات داریم، گفت: ایران به عنوان کشوری ۴ فصل امکان تولید محصولات مختلف کشاورزی را در طول سال دارد.

قاسمی ابراز امیدواری کرد که طرف‌های فرانسوی با ایرانی در بخش تعاون سرمایه‌گذاری‌های مشترکی را در دو کشور آغاز کنند.

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون بازار ایران را بالغ بر ۴۰۰ میلیون نفر اعلام کرد و گفت: یکی از جاذبه‌های حضور برای سرمایه‌گذاری‌های مشترک وجود بازار بسیار خوب در این زمینه است.

در ادامه این نشست، علیرضا قراگوزلو، معاون امور بین‌الملل اتاق تعاون با ارائه تصویری از اقتصاد کشور به شاخص جمعیتی نیروی کار ایران اشاره کرد و گفت: ایران به لحاظ شاخص جمعیتی جوان است و نیروی کار قابل قبولی دارد؛ علاوه بر ‌آن در شاخص‌های مهندسی رتبه یک تولید فارغ‌التحصیل را در دنیا در اختیار داریم.

وی افزود: در ۱۰ سال گذشته روند وابستگی به تولیدات نفتی رو به کاهش است و این موضوع پیام ایجاد فرصت‌های اقتصادی جدید را دارد.

معاون امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران خاطرنشان کرد: طبق گزارش‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی در کنار سایر مؤسسات معتبر بین‌المللی، ایران در ۵ سال آینده رشد متوسط ۳ تا ۶ درصدی را خواهد داشت و این موضوع منجر به ایجاد جذابیت‌های جدید اقتصادی خواهد شد.

قراگوزلو با تأکید بر اینکه ۶۵ تا ۷۰ درصد از جمعیت ایران به نوعی عضو تعاونی‌ها هستند، گفت: تعاونی‌ها در ایران به لحاظ تنوع دسته‌بندی‌های متنوع‌تری نسبت به کشور فرانسه دارند و وجه تمایز تعاونی‌های ایران با فرانسه موضوع تنوع در آنهاست.

وی گفت: در بخش مصرف تعاونی‌ها ۱۰ هزار نقطه فروش را پوشش می‌دهند و جزو اولین‌های تأمین‌کننده کالا در کشور هستند.

معاون امور بین‌الملل اتاق تعاون ایران با اشاره به ظرفیت‌های تعاونی‌ها در بخش حمل‌ونقل، خاطرنشان کرد: ۷۵ درصد از حمل‌ونقل‌های بین‌شهری و تاکسی‌های درون‌شهری توسط بخش تعاون ایران پوشش داده می‌شوند؛ علاوه بر این یکی از بازیگران جدی در حوزه صنایع دستی و فرش دست‌باف کشور هستیم.

قراگوزلو ادامه داد: در حوزه تولیدات مصالح ساختمانی ۱۴ درصد از بازار کشور در اختیار تعاونی‌هاست اما در مجموع بخش تعاون نسبت به رشد سایر بخش‌ها، توسعه قابل قبولی نداشته است.

وی ابراز امیدواری کرد تا در مذاکرات مشترک میان هیأت‌های ایرانی و فرانسوی مدل‌های جدیدی از تأمین سرمایه و سرمایه‌گذاری‌های مشترک به وجود آید.

معاون امور بین‌الملل اتاق تعاون همچنین به نقش جدی ایران در سازمان جهانی تعاون اشاره کرد و گفت: سال آینده ایران میزبان ۹۲ سازمان غیردولتی از بخش تعاون خواهد بود و مهمترین رویداد آسیا و اقیانوسیه سال آینده در بخش تعاون ایران رخ خواهد داد.

همچنین در این مراسم رئیس هیأت فرانسوی که پیش از این وزارت جهاد کشاورزی فرانسه را نیز عهده‌دار بوده است، گفت: حضور در جمع تعاونی‌های ایران و اعضای اتاق تعاون ایران موجب خوشحالی بوده و در این زمینه خواستار همکاری‌های مشترک با تعاونی‌ها هستیم.

وی گفت: پیش از این روابط گروه‌های ایرانی و فرانسوی بسیار پیچیده بود اما هم اکنون مسیر شفافی برای حرکت و توسعه روابط اقتصادی به وجود آمده است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق تعاون ایران، رئیس هیأت فرانسوی با بیان اینکه اعضای گروه فرانسوی آماده همکاری‌های مشترک با شرکت‌های ایرانی در زمینه‌های مختلف هستند، گفت: باید در زمینه توسعه روابط گام‌های جدی‌تری را برداریم و در نهایت منجر به قراردادها و تفاهم‌نامه‌ها بین دو کشور شود.

همچنین در ادامه مراسم، ارسلان قاسمی نایب رئیس کمیسیون کشاورزی پیشنهاد داد تا برای ایجاد پایه و آغاز همکاری‌ها تفاهم‌نامه‌هایی بین ایران و هیأت فرانسوی به امضا برسد که در ادامه روابط اقتصادی ملت ایران با ملت فرانسه خارج از روابط دولتی توسعه پیدا کند.

وی گفت: هم اکنون فرانسوی‌ها محصولاتی نظیر زعفران و پسته را به صورت واسطه‌ای از اسپانیا خرید می‌کنند، گفت: در صورت وجود همکاری‌های مشترک می‌توان محصولات را به طور مستقیم دادوستد کرد.

درج دیدگاه