سه شنبه, اردیبهشت ۱۱, ۱۴۰۳

بهشت تعاونی‌ها در جهان کجاست؟

در دنیای امروز هر روزه نقش دولت در عرصه اقتصادی کاهش پیدا می کند و به جای آن شرکت های تعاونی میدان را در دست می گیرند چرا که استفاده از شرکت های تعاونی در عرصه اقتصاد برای کشورهای توسعه یافته تجربه‌های موفقی را رقم زده است.

در دنیای امروز هر روزه نقش دولت در عرصه اقتصادی کاهش پیدا می کند و به جای آن شرکت های تعاونی میدان را در دست می گیرند چرا که استفاده از شرکت های تعاونی در عرصه اقتصاد برای کشورهای توسعه یافته تجربه‌های موفقی را رقم زده است.

۱۰ شرکت تعاونی موفق در قلب سرمایه‌داری جهان را بشناسید

به گزارش تعاون‌انلاین، با کاهش نقش دولت در عرصه اقتصادی فعالیت در این حوزه بیش از پیش تسهیل شده است که این روند می تواند زمینه رقم خوردن اتفاقاتی خوب را فراهم نماید.

 کشورها به واسطه نقش پررنگ تعاونی ها در حوزه اجتماعی در عین فعالیت اقتصادی، از حضور گسترده تر آنها در عرصه اقتصاد در سال های اخیر استقبال می کنند.

تعاونی نوعی از بنگاه داری است با تفاوت هایی بسیار آشکار نسبت به شیوه دولتی یا خصوصی. در ایران نیز تعاونی در قانون اساسی به عنوان نوعی از بنگاه داری پذیرفته شده است.

بررسی ها نشان می دهد تعاونی ها در برخی کشورها امکان فعالیت بیشتری را دارا هستند. ارزیابی برترین کمپانی های تعاونی جهان حکایت از ان دارد که فرانسه و ژاپن بهشت تعاونی های جهان محسوب می شوند چرا که موفق ترین تعاون های حوزه کشا. رزی و مالی در این کشورها قرار دارد.

۵ جایگاه اول برترین کمپانی های تعاونی جهان به این دو کشور ژاپن و فرانسه اختصاص دارد و جالب است که ابرقدرتان اقتصادی (آمریکا و چین) به ۵ جایگاه اول این فهرست راه پیدا نکرده اند.

در این گزارش می خواهیم به بررسی سال تاسیس، درآمد، دارایی، کارکنان و تولیدات ۵ کمپانی تعاونی برتر دنیا بپردازیم.

۱.کردیت اگریکول

کردیت اگریکول، بزرگترین ارائه‌دهنده خدمات بانکداری خرد در فرانسه است، که با توجه به فهرست منتشر شده در مجله بانکر، این بانک، در زمینه بانکداری خرد، رتبه دوم در اروپا و رتبه هشتم در جهان را دارا می‌باشد. این شرکت تعاونی ۲۴ سال پیش یعنی در سال ۱۹۸۴ در فرانسه تاسیس شده است و در تمام نقاط جهان خدمات ارائه می دهد.

درآمد این کمپانی در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۳۳ میلیارد دلار بوده است که درآمد خالص آن را می توان ۵.۵ میلیارد دلار تخمین زد. در آمد صاحبان سهام این بانک در سال ۲۰۱۶ نزدیک به ۱۱۱ میلیارد دلار بوده است. این بانک بین المللی برای این که مانع خروج سرکایه گذاران شود ۳۰ بان منطقه ای را در زیر مجموعه خود راه اندازی کرده است تا به وضعیت سرمایه گذاران رسیدگی کنند و به برطرف کردن مشکلات آنها بپردازند.

هیئت مدیره این کمپانی از اعضای انتخاب شده توسط مجمع عمومی سالیانه، نمایندگان سازمان های تجاری، اعضای انتخاب شده توسط کارکنان، عضو بدون رأی و نماینده شورای آتی تشکیل شده است.

۲.شرکت (Groupe Caisse D’Epargne )

دومین شرکتی که در این فهرست ورود پیدا کرده است نیز از کشور فرانسه است.

شرکت Groupe Caisse D’Epargne شرکت خدمات مشتریان است و در حوزه بانکداری و مالی فعالیت می کنند این شرکت فرانسوی ۲۰۱ سال پیش یعنی در سال ۱۸۱۸ در پاریس فرانسه تاسیس شده است و اکنون در فهرست برترین کمپانی های تعاونی در دنیا جایگاه ئوم را به خود اختصاص داده است. تعداد کارکنان این کمپانی ۵۲.۰۰۰ نفر است.

۳.زین نه

کمپانی زین نه در سال ۱۹۷۲ در ژاپن تاسیس شده است و یکی از بزرگترین واردکنندگان خوراک دامی و کشاورزی به ژاپن است و ۷۰ درصد فروش کودهای شیمیایی در ژاپن توسط آن ها صورت می گیرد. تعداد افرادی  که در این کمپانی مشغول به کار اند ۱۲.۵۵۷ نفر است.

حجم معاملات این کمپانی ۴ میلیارد دلار است و این شرکت ۱.۱۷۳ واحد شرکت تعاونی در زیر مجموعه خود دارد.ارزش دارایی های این کمپانی براساس آخرین گزارش در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۸ میلیون دلار بوده است.

درآمد این کمپانی در سال ۲۰۱۷ نزدیک به ۱۱۷ میلیون دلار بوده است.

۴.کردیت موتال

کردیت موتال بانک تعاونی فرانسوی است که ۳۷۴ سال پیش یعنی در سال ۱۶۴۵ در پاریس فرانسه تاسیس شد و این بانک بین المللی به تمام مردم در سراسر جهان خدمات ارائه می دهد.

تعداد کارکنان آن ۹۹.۰۰۰ نفر هستند و درآمد آن در سال ۲۰۱۶ تقریبا ۱.۴۶۵.۰۰۰.۰۰۰یورو بوده است .

شعار این بانک این است:” شما از طریق تکیه کردن به بانکی که همه چیزش متعلق به مشتریانش است همه چیز به دست می آورید. “

۵.نورین چوکین

نورین چوکین بانکی است که در حوزه کشاورزی و مسکن در عرصه جهانی فعالیت می کند و در شهرهای نیویورک، لندن و سنگاپور شعبه دارد. این بانک بین المللی زیر نظر اتحادیه تعاونی های کشاورزی ژاپن فعالیت می کند.

این بانک که در سال ۱۹۲۳ تاسیس شد به سرمایه گذاری در عرصه فعالیت هایی نظیر جنگلداری، ماهیگیری و کشاورزی می پردازد.

کل دارایی های این بانک ژاپنی ۸۴۴ میلیارد دلار است و تعداد کارکنان آن ۳.۲۲۹.۰۰۰ نفر است.

 

درج دیدگاه