یکشنبه, اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

با حضور هیات اعزامی کره شمالی در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلید خورد: همکاری تعاونی های کشاورزی و دامپروری ایران و کره شمالی

هیئت تعاونی کره شمالی

تعاون آنلاین-هیاتی اقتصادی به نمایندگی از تعدادی  شرکت های فعال کره شمالی در زمینه شیلات، دامپروری و کشاورزی روز یکشنبه مهمان معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند. این نخستین بار است که زمینه همکاری تعاونی های کره شمالی و ایران فراهم می شود. حمید کلانتری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه […]

تعاون آنلاین-هیاتی اقتصادی به نمایندگی از تعدادی  شرکت های فعال کره شمالی در زمینه شیلات، دامپروری و کشاورزی روز یکشنبه مهمان معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بودند. این نخستین بار است که زمینه همکاری تعاونی های کره شمالی و ایران فراهم می شود.

حمید کلانتری، معاون تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز یکشنبه میزبان هیئتی ۵ نفره از کره شمالی بود تا برای اولین بار، زمینه گسترش همکاری های بخش تعاون میان ایران و این کشور واقع در آسیای جنوب شرقی، شکل بگیرد. هیات اعزامی از کره شمالی به نمایندگی از تعدادی از شرکت های فعال در زمینه شیلات، دامپروری و کشاورزی به ایران آمده بود. هر چند دست کم در جریان جلسه مذاکره آنها با طرف ایرانی، خواسته مشخصی از سوی آنها مطرح نشد و گفت و گوها در حد بیان کلیات باقی ماند.

رییس هیات کره شمالی در ابتدای جلسه ضمن اشاره به مشابهت برخی تحریم های اعمال شده بر ایران و کره شمالی، از عزم این کشور برای وارد کردن دانش فنی از ایران در زمینه تولید ماهی های خاویاری خبر داد. از دیگر اهداف سفر کره ای ها به ایران، وارد کردن گاوهایی از نژاد سیمنتال و هلشتاین از ایران است.

در کنار این اهداف اما ظاهراً کره ای ها می خواهند یک رستوران ایرانی-کره ای هم در تهران احداث کنند تا در این زمینه از رقیب منطقه ای شان، کره جنوبی، که پیش تر چنین رستورانی در تهران راه انداخته، عقب نیفتاده باشند!

تعاونی های ایرانی در نمایشگاه های کره ای

به گزارش تعاون آنلاین، کره شمالی به آخرین سنگر سوسیالیسم در جهان معروف است و هر چند اطلاعات چندانی از ساختار فعالیت های اقتصادی در این کشور در دست نیست، معروف است که در این کشور شرکت های خصوصی اجازه فعالیت ندارند. رییس هیات کره ای اما ظاهراً متوجه وجود این تفاوت میان کشورهای دیگر با کره شمالی نبود، چرا که از مسوولان وزارت تعاون می خواست به نمایندگی از شرکت های ایرانی تصمیم گیری کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از رییس هیات کره ای خواست بعد از ارائه درخواست شفاف و صریح خود در زمینه مبادلات اقتصادی با ایران، حجم ارزی و دلاری مبادلات را هم مشخص کنند و البته به به تفاوت ماهیت تصمیم گیری شرکت های تعاونی در ایران و کره هم توجه داشته باشند. «تعاونی های ایرانی شخصیت حقوقی مستقلی دارند و خودشان برای همکاری با شما تصمیم می گیرند و البته دولت هم در حد توان خود از آنها حمایت می کند.»

کلانتری پیشنهاداتی هم برای طرف کره ای داشت. «پیشنهاد می کنیم اگر نمایشگاه های تخصصی در زمینه های مرتبط با شیلات، دامپروری و کشاورزی در کره شمالی برگزار می شود، شرایط را برای حضور شرکت های ایرانی در این نمایشگاه ها را ایجاد کنند. علاوه بر این، کره شمالی می تواند روابط خود در این بخش را با خرید محصولات و ماشین آلات ایرانی آغاز کند تا با محصولات ایرانی آشنایی بیشتری پیدا کند.»

محمدرضا گنجی، مدیر عامل اتحادیه تعاونی های لبنی ایران هم در ادامه جلسه، بر توانایی ها و پتانسیل های تعاونی های تولید شیر و محصولات لبنی ایران تأکید کرد و گفت:«ایران در سال گذشته بیش از ۶۰۰ میلیون دلار شیر و محصولات لبنی صادر کرده است و در حال حاضر نیز بیش از ۵۰۰ شرکت تولید این محصولات در ایران به فعالیت مشغول اند.» گنجی ادامه داد:«در صورتی که طرف کره ای فهرستی از محصولات پر مصرف شهروندان کره شمالی را در اختیار ما قرار دهد، ما آمادگی داریم در هر سطحی، از واردات شیر خام از این کشور تا صادرات محصولات و احداث کارخانه های فرآوری شیر خام، با آنها همکاری کنیم.»

درج دیدگاه