شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

درآمد کمتر از ۷۷۰۰ تومان در روز یعنی فقر مطلق در جهان/ایرانی ها در بین کشورهایی با درآمد سرانه متوسط

بانک جهانی اطلاعات تازه ای را در خصوص میزان فقر در جهان منتشر کرد.آن گونه که آمارها نشان می دهد  ۱۰.۷ درصد یا ۷۶۰ میلیون نفر از جمعیت جهان در فقر شدید یا مطلق به سر می برند. بانک جهانی اما معیار فقر را بر اساس درآمد روزانه محاسبه کرده است . بر این اساس […]

بانک جهانی اطلاعات تازه ای را در خصوص میزان فقر در جهان منتشر کرد.آن گونه که آمارها نشان می دهد  ۱۰.۷ درصد یا ۷۶۰ میلیون نفر از جمعیت جهان در فقر شدید یا مطلق به سر می برند. بانک جهانی اما معیار فقر را بر اساس درآمد روزانه محاسبه کرده است . بر این اساس زندگی با یک دلار و ۹۰ سنت در روز،نشان دهنده فقط در جهان از سوی بانک جهانی تلقی شده است . این بدان معناست که این افراد فقیر بر مبنای پول ایران روزانه درامدی برابر با ۷۷۳۳ تومان دارا هستند . تعاریف متفاوت تری نیز در خصوص فقر مطلق و نسبی از سوی برخی دیگر از نهادهای ارائه شده است . برخی از تعاریف بر میازن کابری ردیافتی افراد دلالت دارد به این ترتیب دریافت کمتر از دو هزار کالری در روز به معنای به سر بردن در فقر تلقی می شود .

بر اساس این گزارش این نهاد بین المللی به تازگی با هدف شفاف سازی طبقه بندی این بانک، استانداردهای جدیدی برای اندازه گیری فقر در کشورهای با درآمد متوسط و بالا معرفی کرد. این استانداردها، نخستین استانداردهای اضافه شده به معیار تعیین خط فقر از زمانی است که این معیار برای نخستین بار در سال ۱۹۹۰ به جهان معرفی شد.

بر اساس استانداردهای جدید، در کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین، زندگی با روزی سه دلار و ۲۰ سنت، در کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا، زندگی با روزی پنج دلار و ۵۰ سنت در روز و در کشورهای با درآمد بالا، زندگی با روزی ۲۱ دلار و ۷۰ سنت به عنوان خط فقر شناخته می شود.

بر اساس طبقه بندی بانک جهانی ۵۳ کشور جهان با درآمد سرانه یک هزار و سه تا سه هزار و ۹۵۵ دلار در ماه از جمله مصر، هند، اندونزی، کنیا، فیلیپین، مولداوی، میانمار، پاکستان و نیجریه در زمره کشورهای با درآمد متوسط رو به پایین قرار دارند.

۵۶ کشور جهان با درآمد سرانه سه هزار و ۹۵۶ تا ۱۲ هزار و ۲۳۵ دلار در ماه در طبقه کشورهای با درآمد متوسط رو به بالا جای می گیرند که از جمله آنها می توان به ایران، عراق، الجزایر، آذربایجان، لیبی، برزیل، چین، کلمبیا، لبنان، جاماییکا، آفریقای جنوبی و مالزی اشاره کرد.

کشورهای با درآمد سرانه بالا نیز شامل ۷۸ کشور با متوسط درآمد ۱۲ هزار و ۲۳۶ دلار یا بیشتر هستند که آمریکا، کانادا، اسپانیا، عربستان، کویت و ایتالیا از جمله آنها هستند.

خط فقر در ایران زندگی با ۲۰ میلیون ریال در ماه تعیین شده و این سطح از درآمد معاف از مالیات است.

 

 

درج دیدگاه