یکشنبه, اردیبهشت ۹, ۱۴۰۳

خبر مهم برای فعالان اقتصادی استان اردبیل

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در شش ماه اول سال جاری تعداد ۸۸۷ درخواست جهت شناسایی مشاغل سخت و زیان آور در استان اردبیل ثبت و پس از بررسی اولیه ماهیت ۷۱۱ عنوان شغلی به عنوان سخت و زیان آور تایید شد. سهم اردبیل از طرح توسعه ملی مشاغل خانگی ۲هزار […]

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: در شش ماه اول سال جاری تعداد ۸۸۷ درخواست جهت شناسایی مشاغل سخت و زیان آور در استان اردبیل ثبت و پس از بررسی اولیه ماهیت ۷۱۱ عنوان شغلی به عنوان سخت و زیان آور تایید شد.

سهم اردبیل از طرح توسعه ملی مشاغل خانگی ۲هزار نفر است

به گزارش روابط عمومی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل،  قاسم رحیمی در جلسه بررسی پرونده های سخت و زیان آور گفت: در شش ماه اول سال جاری تعداد ۸۸۷ درخواست جهت شناسایی مشاغل سخت و زیان آور در استان اردبیل ثبت و تشکیل پرونده شد که کمیته بدوی بررسی مشاغل سخت و زیان آور پس از رسیدگی و انجام کارشناسی های لازمه، ماهیت ۷۱۱ عنوان شغلی مورد تقاضا را سخت و زیان آور شناسایی کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل: خاطرنشان کرد: کارهای سخت و زیان آور، کارهایی است که در آن ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر از ظرفیت های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد شود که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن است.

رحیمی افزود: کمیته بدوی بررسی مشاغل سخت و زیان آور متشکل از نماینده اداره کار، تامین اجتماعی، کارشناس بهداشت حرفه ای شبکه بهداشت و درمان، نماینده کارگران و نماینده کارفرمایان پس از بررسی سوابق و شرایط محیط کار نسبت به سخت و زیان آور بودن شغل درخواست شده تصمیم گیری می کند.

وی گفت: کارگران مشاغل سخت و زیان آور مستحق برخورداری از مزایای مضاعفی هستند که در این میان می توان به بازنشستگی زودتر از موعد و بدون در نظر گرفتن شرط سنی با داشتن ۲۰ سال متوالی و یا ۲۵ سال متناوب اشتغال در شغل مورد بررسی، پرداخت حق بیمه مازاد بر درصد معین توسط کارفرما و انجام معاینات منظم توسط مراکز بهداشتی و درمانی اشاره کرد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان اینکه اجرای آئین‌نامه بازنشستگی در مشاغل سخت و زیان‌آور در راستای صیانت از سلامت جسمی و روانی بیمه شدگان است، گفت: مطابق این آئین نامه عوامل زیان‌آور باید در کارگاه‌ها کاهش یافته و یا از بین برود تا از این طریق نیروی کار در فضایی ایمن فعالیت کرده و پس از دوران بازنشستگی در سلامت کامل به زندگی اجتماعی خود ادامه دهد.

درج دیدگاه