شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

شهرت روستای ۷۰ نفره با تولید پنیر تعاونی

تعاون آنلاین – روستای «آندردال» در کشور نروژ واقع شده است.روستایی که از تعدادی خانه روستایی قرمز، سفید، آبی و زرد در کنار سواحل  دریا و فلات زیبای نروژ تشکیل شده است.ساکنان این روستای ۷۰ نفره با سرمایه ای محدود به ۵۰۰ راس بز، قرنهاست از شیر بز انواع پنیر تولید میکنند. تا سال ۱۹۸۸ تنها راه […]

تعاون آنلاین – روستای «آندردال» در کشور نروژ واقع شده است.روستایی که از تعدادی خانه روستایی قرمز، سفید، آبی و زرد در کنار سواحل  دریا و فلات زیبای نروژ تشکیل شده است.ساکنان این روستای ۷۰ نفره با سرمایه ای محدود به ۵۰۰ راس بز، قرنهاست از شیر بز انواع پنیر تولید میکنند. تا سال ۱۹۸۸ تنها راه دسترسی به روستا از طریق قایق بود و همین امر به حفظ روشهای سنتی و قدیمی تولید پنیر کمک کرده است.

در این روستا سه نوع پنیر از شیر بزهایی که بیشتر مدت سال آزادانه در مراتع سرسبز دامنه های کوه می چرند تولید می شود. اول «آندردال قهوه ای» نوعی پنیر بز، از کشکی تولید می شود که هشت ساعت می جوشد تا به شکل کارامل دربیاید. پنیر قهوه ای، شیرین و خامه ای که به صورت ورقه های نازک به همراه کره محلی به عنوان صبحانه یا نهار خورده می شود. دوم پنیر «آندردال سفید» هم به صورت تازه و هم به صورت مانده استفاده می شود و سومین نوع «سوگنا» نوع دیگری از پنیر بی نمک است که در این روستا تولید می شود.

هر سه نوع پنیر از شیر غیر پاستوریزه تهیه می شد که در گذشته با قانون امنیت غذایی مغایرت داشت. اما تعاونی محلی تولیدکنندگان پنیر به نام “آندردال استولسیستری”، به نمایندگی از تمام تولیدکنندگان خرد پنیر این قانون را به چالش کشید و بدل به اولین تولید کننده پنیر از شیر خام و غیر پاستوریزه بز در نروژ شد. یکی از اعضای تعاونی نیز شرکتی به نام “نورسک گاردوست” تاسیس کرد تا بتواند در ابعاد صنعتی این روش سنتی را پیاده سازی کند.

تعاونی آندردال در حال حاضر با عضویت سه خانوار و یک کارگر اداره می شود. هدف تعاونی آندردال این است که روشهای سنتی و مدرن را تلفیق کند و همینطور بهداشت و کارایی را به بالاترین حد خود برساند. در روستای آندردال از فوریه (بهمن) تا اکتبر (آذر) پنیر تولید می شود و به صورت مستقیم در بازارهای محلی به فروش می رسد. خریداران پنیر عمده نیز آن را به فروشگاه های سراسر کشور و جهان توزیع می کنند.

به گزارش تعاون آنلاین «آنا کارین» رییس شرکت تعاونی می گوید: «ما بزها را نگهداری می کنیم، چراگاه ها را آماده می کنیم، شیر آنها را می دوشیم و پنیر تولید می کنیم. در گذشته هر خانواده جداگانه این کارها را انجام می داد اما امروز در قالب تعاونی و با کار گروهی کارها بهتر انجا می شود و ما وقت آزاد بیشتری داریم و می توانیم به کارهایی که دوست داریم بپردازیم.»

وی ادامه داد:« تعاونی باعث شده تا اعتماد به نفس روستاییان بالا برود. در حال حاضر پنیر ما در بین مردم شناخته شده و مشهور است. هر سال در تابستان نمایشگاه پنیر برگزار می شود و توریست های زیادی برای چشیدن طعم پنیر ما به اینجا می آیند. برخلاف بسیاری از مناطق روستایی آندردال جمعیتی ثابت دارد و تعاونی آندردال استولسیستری باعث پیشرفت اقتصادی مردم و افزایش رفاه شده است.

 

روستای آندردال

درج دیدگاه