شنبه, اردیبهشت ۲۲, ۱۴۰۳

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون:امسال هزار میلیارد تومان ضمانت‌نامه صادر می‌کنیم

ما برای بررسی درخواست متقاضیان وام ، یک سیستم اعتبار سنجی قوی داریم که به صورت بی طرف اقدامات خود را انجام می دهد.

امسال هزار میلیارد تومان ضمانت نامه برای شرکت های تعاونی صادر می شود.

مهدی حسین نژاد، مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری تعاون با اعلام این مطلب در گفتگو با تعاون آنلاین افزود: در سالی که گذشت ۸۰۰ میلیارد تومان درخواست برای دریافت ضمانت نامه از سوی شرکت ها داده شد اما ۵۰۰ میلیارد تومان آن مورد تایید قرار گرفت.

وی گفت: طبق برنامه ریزی ها ، میزان ضمانت نامه های صادره در سال جاری افزایشی چشمگیر را تجربه کرده و به حدود هزار میلیارد تومان خواهد رسید.

او درباره اقدامات صورت گرفته در سال گذشته نیز توضیحاتی ارائه کرد و گفت: در سال ۱۳۹۶ سعی کردیم همانند سنوات گذشته تلاش کردیم وثایق مورد نیاز برای شرکت‌های تعاونی و کارآفرینی را تامین کنیم.استقرار سیستم‌های آنلاین برای نمایندگی‌ها باعث کاهش کاغذ بازی و زمان بری کارها شد.در عین حال پوشش همه جانبه شرکت های تعاونی مدنظر ماست و برای اجرایی کردن این هدف تلاش گسترده‌ای کردیم. چندین سمینار مشترک با شرکت‌های تعاونی در سراسر کشور داشتیم و به شرکت ها اعلام کردیم که اگر اعتباری یا ایده‌ای دارند و می‌خواهند تسهیلات بگیرند،به ما مراجعه کنند.

او ادامه داد: اتفاق مهم دیگر این بود که علاوه بر روش‌های تامین سنتی، روش‌های نوینی مانند روش تامین مالی جمعی را برنامه‌ریزی کردیم. هدف ما این است که وام‌های اشتغال روستایی را سال آینده کامل پوشش می دهیم و پیش بینی می‌کنم حداقل در سال آینده هزار میلیارد تومان ضمانت نامه صادر کنیم .

وی با اشاره به اینکه تعاونگران به دو دسته تقسیم می شوند، توضیح داد: برخی تعاونگران وام پذیر هستند  به این معنا که در بانک حساب دارند و بانک هم به اینها اعتماد دارد. این افراد غالبا ضمانت کمتری دریافت می کنند.  مشکل اساسی با بخش هایی است که می خواهند به تازگی کار خود را آغاز کنند. بانک این شرکت یا افراد را نمی‌شناسد و در این مرحله صندوق ضمانت سرمایه گذاری بخش تعاون وارد می شود و ریسک مشتری و بانک را پایین می آورد.

حسین نژاد در توضیح این مطلب ادامه داد: ما برای بررسی درخواست متقاضیان وام ، یک سیستم اعتبار سنجی قوی داریم که به صورت بی طرف اقدامات خود را انجام می دهد. آنجا هم اشکالات طرح را می گوییم و اگر مشکلی در این زمینه وجود داشت راهکاری هم پیش رو قرار می دهیم تا رسیدن به هدف تسریع شود. به همین دلیل ریسک سرمایه گذاری پایین می‌آید و حتی مواردی بوده که به شرکت‌ها پیشنهاد شده اگر فعالیتی در این زمینه نداشته باشید بسیار بهتر است. به نوعی توجیه اقتصادی طرح قبل از سرمایه گذاری مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرد.

او در پاسخ به این سئوال که برای کاهش ریسک سرمایه گذاری چه اقداماتی در صندوق انجام می شود؟گفت: ما یک روش داریم به نام روش اهرمی. اکنون فردی ۶۰ میلیارد تومان از بانک تسهیلات دریافت کرده اما ضمانت وی تنها ۱۰ میلیارد تومان بوده است. دریافت تسهیلات با این شرایط به این گونه است که ۱۰ میلیارد تومانی که صندوق ضمانت کرده و به دست تعاونگر رسیده فعالیت کارخانه آغاز شده و بعد از بازپرداخت این بخش دوباره بانک تجدید ارزیابی کرده و مبلغی را به عنوان تسهیلات اختصاص داده است. در این صورت ممکن است ۱۰ میلیارد تومان ضمانت نامه صادر شود اما بعد از چند سال ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری در این بخش صورت بگیرد.

درج دیدگاه