شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

مدیر عامل تعاونی دانش بنیان « پایا» در گفت و گو با «تعاون آنلاین» مطرح کرد:کسب و کاری با سود روزانه ۵۰ میلیون تومان

دانش بنیان

  تعاون آنلاین-راه اندازی شرکت های دانش بنیان یکی از آخرین راهکارهای اقتصادی برای هر چه بالاتر بردن ارزش افزوده تولید محصولات است. کالاهای دانش بنیان از بالاترین یافته های علمی برای تولید محصولات استفاده می کنند و به دلیل مزیت نسبی ایجاد شده در اثر تولید این محصولات، می توانند پتانسیل های صادراتی بالایی […]

 

تعاون آنلاین-راه اندازی شرکت های دانش بنیان یکی از آخرین راهکارهای اقتصادی برای هر چه بالاتر بردن ارزش افزوده تولید محصولات است. کالاهای دانش بنیان از بالاترین یافته های علمی برای تولید محصولات استفاده می کنند و به دلیل مزیت نسبی ایجاد شده در اثر تولید این محصولات، می توانند پتانسیل های صادراتی بالایی هم داشته باشند. شرکت های دانش بنیان اما می توانند ساختار تعاونی هم داشته باشند و به این ترتیب از مزیت های تعاونی ها، مانند تأمین مالی بهتر و تأمین راحت تر نیروی کار هم بهره ببرند. در ادامه، مصاحبه تعاون آنلاین با کرم نسیمی، مدیر عامل تعاونی دانش بنیان ۲۷۲۹ پایا را می خوانید. این تعاونی، در زمینه تولید تجهیزات پزشکی فعالیت دارد و توانسته گردش مالی بسیار بالایی هم ایجاد کند.

 

آقای نسیمی، اگر ممکن است در ابتدا تعاونی خودتان را معرفی کنید.

تعاونی دانش بنیان ۲۷۲۹ پایا در سال ۱۳۸۵ به ثبت رسیده است و هدف از تأسیس آن اشتغالزایی برای اعضا و همچنین افراد غیر عضو بوده است. در تعاونی پایا، ما ۱۵ طرح پژوهشی به عنوان برند کاری داشته ایم که ۲ مورد از آنها ثبت اختراع شده اند و بقیه هم در مراحل مختلف نمونه سازی یا مطالعه قرار دارند. حوزه کاری ما هم عمدتاً در زمینه تولید تجهیزات پزشکی و توانبخشی، مانند انواع پروتزها و اندام های مصنوعی است.

درباره ۲ مورد ثبت اختراعی که فرمودید توضیح دهید.

این ۲ مورد ثبت اختراع شامل حذف گچ گیری در موارد مختلف شکستگی هستند. مورد اول، گچ گیری را در شکستگی های دست، پا و ستون فقرات حذف می کند و مورد دوم هم نوعی از در رفتگی های خاص مخصوص کودکان در اتاق های جراحی را حذف می کند. این نوع گچ گیری مستلزم آن است که عضو کودک ۱ ساعت در گچ باشد که اختراع ثبت شده ما این زمان را به ۵ دقیقه کاهش می دهد. به این ترتیب، اتاق های عمل زودتر خالی می شوند، بیمار کمتر معطل می شود و استفاده از ماده های بیهوشی هم کاهش پیدا می کند. محاسبه ای که ما داشته ایم نشان می دهد با استفاده از این روش، بیمارستان ها روزانه حدود ۲۰ تا ۳۰ میلیون تومان صرفه جویی خواهند داشت.

بنده سال گذشته در سوییس بودم و متوجه شدم که اختراع ثبت شده ما در دنیا هم نمونه مشابهی ندارد. در حال حاضر هم قرار بر این است که یکی از شرکت های وابسته به دانشگاه علوم پزشکی تهران که روزانه ۱۰ هزار واحد آتل شکستگی تولید می کند، ۲۰ درصد از تولید روزانه اش، یعنی روزانه ۲ هزار آتل را به تولید اختراع ما اختصاص دهد. از طرف دیگر، سازمان هلال احمر هم قرار است محصول ما را خریداری کند و آن را مستقیماً به کشورهای عراق، افغانستان و سوریه صادر کند.

آقای نسیمی، ساخت و تولید این محصول چه میزان عایدی برای تعاونی شما دارد؟

ببینید، آتل محصولی است که هم تولید داخل دارد و هم از کشورهای دیگر وارد می شود. تولید هر عدد آتل برای ما، پس از کسر هزینه تولید و سایر هزینه ها، ۲۵ هزار تومان سود دارد. به عبارت دیگر با توجه به تولید روزانه ۲ هزار آتل، ما چیزی در حدود روزی ۵۰ میلیون تومان سودآوری داریم. البته تولید این محصول برای بیماران هم به همین اندازه فایده دارد. آتل های فعلی ۱۹۵ هزار تومان قیمت دارند، در حالی که آتل تولیدی ما برای هر بیمار ۷۵ هزار تومان هزینه در بر دارد.

تعاونی شما به عنوان یک تعاونی دانش بنیان، آیا به دریافت وام و سایر تسهیلات هم فکر می کند؟

ما تا به حال هیچ وامی دریافت نکرده ایم و اصولاً اعتقادی هم به دریافت وام نداریم. به نظر من دریافت وام چیزی به غیر از بدهی و زیر بار قرض رفتن نیست. تعاونی پایا همین حالا هم می تواند از محل فروش محصولات خود اموراتش را بگذراند، به شرط آنکه حمایت های دولتی هم وجود داشته باشد. در بسیاری از مزایده ها، تعاونی ای مانند تعاونی ما که ۱۰ سال سابقه دارد و اعضای آن گواهینامه های بین المللی از کشورهایی مانند آلمان یا سوییس دارند، به جای آن که اولویت داشته باشند، پشت سر تعاونی هایی قرار می گیرند که یک سال هم نیست به ثبت رسیده اند.

ما در حال حاضر ۶ نفر را بیمه کرده ایم و چنانچه حمایت هایی از ما وجود داشته باشد می توانیم این تعداد را به ۲۰ نفر برسانیم.  تولید هر عدد آتل می تواند برای ۱ نفر اشتغالزایی کند و در صورتی که فرآیندهای فروش و پخش پا بگیرند و ما روزانه ۱۰ هزار عدد آتل تولید کنیم می توانیم برای ۱۰۰۰ نفر اشتغالزایی داشته باشیم.

تفاهم نامه ای که با سازمان هلال احمر داشته ایم هم در حال نهایی شدن است و من به جرأت می گویم که ارزش افزوده محصولی که ما تولید می کنیم بیش از ۵۰۰ برابر است. اگر تعاونی کوچکی مانند تعاونی ما چنین ارزش افزوده ای داشته باشد تصور کنید شرکت های دانش بنیان بزرگ و فعال در زمینه تولید تجهیزات پزشکی چه درآمد و تولیدی می توانند داشته باشند.

در حال حاضر چه حمایت هایی از تعاونی های دانش بنیان به عمل می آید؟ به عبارت دیگر تعاونی های دانش بنیان چه مزیتی به تعاونی های عادی دارند؟

تعاونی های دانش بنیان از پرداخت مالیات معاف هستند و این قانون در حال حاضر اجرایی می شود. اما سازمان تأمین اجتماعی بر خلاف سازمان گمرگ، به مصوبات قانونی عمل نمی کند. مدتی قبل بخشنامه ای ابلاغ شده بود مبنی بر اینکه تعاونی های دانش بنیان از پرداخت حق بیمه کارکنان خود معاف هستند اما متأسفانه سازمان تأمین اجتماعی به این بخشنامه توجهی نکرده است. این در حالی است که من می توانم تعهد بدهم در صورت اجرایی شدن این مصوبه، همین حالا تعداد کارمندان را به ۲۰ نفر افزایش بدهیم.

من دبیر و عضو هیئت موسس انجمن شرکت های دانش بنیان شمال غرب کشور هم هستم. این انجمن بنا دارد به ثبت و راه اندازی شرکت های دانش بنیان کمک کند و از جمله پیگیر این موضوع است که پرداخت تسهیلات به شرکت های دانش بنیان در قالب وام های بلاعوض صورت بگیرد. در حال حاضر بسیاری از شرکت ها و حتی ارگان های دولتی بودجه های هنگفتی را به تحقیق و توسعه اختصاص می دهند که اگر بتوان این بودجه ها را به سمت سرمایه گذاری در زمینه ایجاد شرکت های دانش بنیان سوق داد، شاهد شکوفایی در زمینه اشتغالزایی و موضوعاتی از این قبیل خواهیم بود.

 

درج دیدگاه