چهارشنبه, اردیبهشت ۱۹, ۱۴۰۳

معاون تعاون با حضور در برنامه گفت و گوی ویژه خبری : باید به یک قانون جامع در بخش تعاون برسیم

تعاون آنلاین- برنامه گفت و گوی ویژه خبری در هفته تعاون میزبان دو نماینده از تصمیم گیران این حوزه بود. حمید کلانتری، معاونت تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ،ماشالله عظیمی دبیر کل اتاق تعاون با حضور در این برنامه خبری به وضعیت تعاون در کشور پرداختند. حمید کلانتری در ابتدای برنامه ضمن اشاره به […]

تعاون آنلاین- برنامه گفت و گوی ویژه خبری در هفته تعاون میزبان دو نماینده از تصمیم گیران این حوزه بود. حمید کلانتری، معاونت تعاون وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی ،ماشالله عظیمی دبیر کل اتاق تعاون با حضور در این برنامه خبری به وضعیت تعاون در کشور پرداختند.
حمید کلانتری در ابتدای برنامه ضمن اشاره به تاریخ هشتاد ساله تعاون در کشور و ارائه آمارهای مربوط به بخش تعاون گفت: سهم تعاونی های تولیدی ۵۲ درصد، تعاونی های توزیعی ۱۹ درصد و تعاونی های خدماتی ۲۹ درصد است. حوزه کشاورزی با ۲۴ هزار تعاونی صنعت با ۱۷ هزار و ۷۰۰ تعاونی از فعال ترین حوزه های فعالیت تعاونی ها هستند. ۱۱ میلیون نفر در کشور عضو تعاونی ها هستند و یک میلیون و ۶۵۰ هزار شغل در بخش تعاونی ایجاد شده است.
کلانتری در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت قوانین مربوط به بخش تعاون افزود: قوانین خوبی در بخش تعاون وجود دارند از جمله قانون تعاونی ها و قانون ۵۰ و از همه مهمتر اصل ۴۴ قانون اساسی است، اما این قوانین باید به یک وحدتی برسند و تجمیع شوند تا اثر بخشی بهتری داشته باشند و از چند قانونی پرهیز شود.

دولت نقش سیاست گذاری و حمایتی داشته باشد

وی ادامه داد: اتاق تعاون بر طبق قانون هم ردیف اتاق بازرگانی است و برای این که به تعاونی ها خدمات ارائه کند از شرایط خوبی برخوردار است. تعامل و همکاری میان دولت و اتاق تعاون و اتحادیه ها مثبت است. تاکید ما در دولت این است که تعاون باید توسط خود تعاونگران و تعاونی ها اداره شود و دولت فقط نقش سیاست گذاری و حمایتی داشته باشد. ما در کشوری هستیم که اقتصاد وابسته به نفت است و دولت بزرگ است و بخش خصوصی قوی نداریم.
معاون تعاون در پاسخ به سوالی درباره نقش تعاون در تحقق اقتصاد مقاومتی گفت: واقعیت این است که مولفه های اقتصاد مقاومتی از جمله درون زایی کاملا با اصول تعاون منطبق است. ما به سمتی حرکت کردیم که تعاونی های دانش بنیان فعال شود و در همین راستا ۵۰۰ تعاونی دانش بنیان تاسیس شده اند. تعاونی عرصه مناسبی برای تحقق و اجرای اقتصاد مقاومتی است.

اتاق تعاون و دولت هم سو هستند

دبیر کل اتاق تعاون ایران نیز در ابتدای سخنانش با ارائه آمارهای جهانی از جمله عضویت یک میلیارد نفر در تعاونی ها و وجود ۲.۵ میلیون تعاونی در جهان گفت: تعاون در واقع رکن دوم اقتصاد کشور است و ترتیب بخش های اقتصادی به صورت دولتی، تعاون و خصوصی است اما بخش تعاون بسیار مظلوم واقع شده است. انباشتی از قوانین در این حوزه داریم که از آنها به درستی استفاده نمی شود. در تمام دنیا و در کشورهای پیشرفته و سرمایه داری نیز تعاون فعال است. لایحه جدید دولت در خصوص اصلاحیه قانون فعلی بخش تعاون نیز اختیار مردم در اقتصاد را محدود تر می کند و سبب خواهد شد میزان گرایش به سمت تعاونی ها ضعیف تر شود.

سهم ٣ درصدی تعاونی ها از منابع مالی

ماشاالله عظیمی افزود: ما در اتاق تعاون با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همراه و هم نظر هستیم. قانونی که در سال ۹۳ تصویب شد قانون خوبی است و در آن تاکید شده که اتاق تعاون ایران نقش مشاوره ای برای سه قوا داشته باشد.
عظیمی ادامه داد: بر طبق قانون ۳۰ درصد از منابع مالی باید به بخش تعاون تزریق شود اما به جرات می گویم که این میزان ۳ درصد هم نیست. همچنین در واگذاری ها به بخش خصوصی امتیازاتی برای تعاونی ها در نظر گرفته شده است که عملی نمی شود.

درج دیدگاه