شنبه, اردیبهشت ۸, ۱۴۰۳

نگاه به جامعه از منظر مسولیت اجتماعی

سیدحمید کلانتری معاون تعاون،وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی آقای رئیس جمهور ۲۴ آبان در اولین همایش مسئولیت ­اجتماعی به نکته مهمی اشاره ­کردند که جامعه ما توجه لازم به معضلات و مشکلات اجتماعی جامعه و متقابلاً مسئولیت اجتماعی گروهها، نهادها، بنگاهها و توانمندان به دلیل سیاست­ زدگی و پرداختن به مسائل حاشیه ­ای و اختلاف […]

سیدحمید کلانتری

معاون تعاون،وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی

آقای رئیس جمهور ۲۴ آبان در اولین همایش مسئولیت ­اجتماعی به نکته مهمی اشاره ­کردند که جامعه ما توجه لازم به معضلات و مشکلات اجتماعی جامعه و متقابلاً مسئولیت اجتماعی گروهها، نهادها، بنگاهها و توانمندان به دلیل سیاست­ زدگی و پرداختن به مسائل حاشیه ­ای و اختلاف برانگیز­ندارد برگزاری این همایش که جای آن بسیار خالی بود و باید خیلی ­زودتر ازاینها برگزار می­ شد تذکری برای نوشتن این یادداشت و جلب نظر و مشارکت فکری و علمی اندیشمندان، صاحبنظران حوزه جامعه­ شناسی و علاقمندان مقابله با آسیب­ها و ناهنجاری های­ اجتماعی و مسوولیندستگاههای اجرایی مرتبط و مدیران بنگاههای اقتصادی ­شد.

مطلب را با طرح چند سئوال آغار می­ کنم :

  • چرا فاصله ­طبقاتی در جامعه گسترش یافته و چرا احساس مسوولیت گروهها و افراد برخوردار نسبت به سرنوشت نیازمندان قابل­ قبول نیست؟
  • چرا تنش­ها، مشاجرات و مقابله ­های اجتماعی در اختلافات و تعاملات­ اجتماعی بسیار بیشتر از اظهار لطف و محبت و گذشت است؟
  • چرا نرخ طلاق در جامعه به ویژه کلان شهرها بالا­رفته­ است و نسبت به آسیب­ های ناشی از آن و پیدایش زنان سرپرست خانوار و کودکان طلاق بی­تفاوت شده ­ایم ؟
  • چرا گریز از قانون به انحاء­گوناگون و در میان قشرهای مختلف متأسفانه به یک فرهنگ رایج تبدیل­ شده ­است؟
  • چرا در روابط ­اجتماعی دروغ، تهمت و بدگویی، غیبت و تخریب براساس مطالعات­ مختلف افزایش ­یافته و اخلاق نیکو، احترام به یکدیگر و توجه به حقوق مردم با افت­ روبرو­شده­ است؟
  • چرا آسیب­های اجتماعی به ویژه درحوزه اعتیاد، فحشاء پنهان ، آشکار، روابط ناسالم ، شکننده و مخرب رو به رشد است و متقابلاً احساس مسئولیت­ اجتماعی در مقابله پیشگیری و کاهش آنها ضعیف­ است ؟
  • چرا با این همه آموزه­های اسلامی و دینی که جامعه را به رسیدگی به اموردیگران به ویژه ­خویشاوندان و همسایگان دعوت­ می­کند شاهد بی­تفاوتی خانواده­ های برخوردار و توانمند نسبت به سرنوشت شوم معتادان، کارتن خوابها، کودکان و کسانیکه برای تأمین معاش به ذلیل ترین روشها مثل پیدا کردن کاغذ یا پلاستیکی از درون زباله ­ها تن می­دهند هستیم ؟
  • و بسیار چراهای دیگر در­زمینه آلودگی محیط­ زیست،عدم رعایت حقوق یکدیگر درجامعه و ترافیک، گسترش حاشیه ­نشینی و… در زمینه­های مشابه قابل­ طرح­ است؟
  • فکر می­کنم براساس مجموعه مطالعات و بررسی ها مهمترین دلیل رشد همه این ناهنجاری ها و آسیب­های اجتماعی و اخلاقی، افت سرمایه ­اجتماعی و اعتمادعمومی و فراموش ­شدن اخلاق به صورت واقعی وعملی در جامعهاست.
  • متأسفانه علیرغم باورهای دینی و اعتقادی بسیاری از دستورات اخلاقی و اجتماعی که می­تواند پیوندهای درون جامعه را تقویت و امید به آینده را ارتقاء و روح مشارکت­ اجتماعی را بسط ­دهند به فراموشی سپرده ­ایم و نسبت به آنها دچار غفلت مزمن شده­ ایم.
  • دلیل مهم دیگری که قطعا در این حوزه قابل توجه و تامل است اینکه ما اصولا در برنامه ها و اقدامات و طرح های توسعه نگاه سخت افزاری و نگرش فیزیکی داریم˓ حل مشکلات را در ایجاد زیر ساخت های فیزیکی،آب و برق و گاز و جاده و ساختمان و بندر و ریل و خرید و نصب انواع تاسیسات و سخت افزار ها می دانیم وکمتر به مسله آموزش و فرهنگ سازی و ملاحظات اجتماعی و آثار و تبعات رفتاری اقدامات توجه می کنبم باید بپذیریم که زیر بنای هر توسعه،توسعه در اندیشه ها،نگاهها،فرهنگ،اخلاق و رفتار و بعد توسعه فیزیکی و اقتصادی بر اساس آن می باشد.
  • پیشگامان هدایت جامعه باید به طوراساسی و زیربنایی و جامع موضوع بسیار مهم و سرنوشت­ ساز سرمایه ­اجتماعی را در دستور کار قراردهند و برای غلبه بر هر یک از این ناهنجاری ها راه­کارهای علمی و واقع بینانه اتخاذنمایند. دراین رابطه همهموثرین باید احساس مسئولیت نمایند، مقامات ارشد نظام، وزیران و دولتمردان، مجلس و دستگاه قضایی، دانشگاهها و مراکز علمی موسسات خصوصی و دولتی مرتبط، نهادهای خیریه و غیردولتی، مطبوعات و صداو سیما، فعالان شبکه­ های اجتماعی و سایت­ها، روشنفکران،فرهنگیان و هنرمندان،ائمه جمع و جماعات، سازمانهای فرهنگی و مساجد و همه کسانیکه احساس مسئولیت ­اجتماعی دارند باید در این راستا به خودآیند و با تشریک ­مساعی و کنارگذاردن اختلاف های سیاسی و جناحی متعهدانه و دلسوزانه بسیج شوند و در حل مشکل عزم و همت نمایند و باور کنیم که همه مسئولیم و همه باید پاسخگو باشند.

درج دیدگاه