جمعه, اردیبهشت ۷, ۱۴۰۳

۱۳۰۰ لنج برای صید میگو راهی دریا شدند

تعاونی صید میگو
تعاونی صید میگو

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی ایران گفت: حدود ۱۳۰۰ شناور لنج استان‌های خوزستان و بوشهر در فصل میگو راهی دریا شدند. به گزارش تعاون‌آنلاین، علی شاهخوره‌نژاد گفت که علاوه بر لنج‌ها، حدود ۳۷۰۰ قایق‌ این منطقه نیز در فصل صید میگو که از چهارم برای قایق‌ها و ششم مرداد برای لنج‌ها آغاز شده‌است شرکت می‌کنند. به […]

مدیرعامل اتحادیه تعاونی صیادی ایران گفت: حدود ۱۳۰۰ شناور لنج استان‌های خوزستان و بوشهر در فصل میگو راهی دریا شدند.

به گزارش تعاون‌آنلاین، علی شاهخوره‌نژاد گفت که علاوه بر لنج‌ها، حدود ۳۷۰۰ قایق‌ این منطقه نیز در فصل صید میگو که از چهارم برای قایق‌ها و ششم مرداد برای لنج‌ها آغاز شده‌است شرکت می‌کنند.

به گفته شاهخوره‌نژاد هر ساله در این فصل، میگوی صورتی بوشهر و استان خوزستان آزاد می‌شود و تمام صیادان این منطقه تور صید میگو را باز می‌کنند و به مدت ۴۰ تا ۴۵ روز صید را ادامه می‌دهند و بعد از آن صید میگو تا همین تاریخ در سال بعد ممنوع می‌شود.

او همچنین عنوان کرد: این مدت برای صیادان از نظر مالی یک «فصل بهاری» محسوب می‌شود تا بتوانند اگر بدهکار بانک‌ها هستند آن را تصفیه کنند، ادوات مورد نیازشان را بخرند و موتورهای شناورها را تعمیر کنند.

او با بیان اینکه در فصل میگو در استان‌های بوشهر و خوزستان و استان‌های مجاور قیمت‌ها شکسته می‌شود گفت: در این مناطق مردم به راحتی می‌توانند میگوی تازه را بخرند چون همه شناورها در یک فصل فعالیت می‌کنند و نرخ‌ها پایین می‌آید برای مثال میگوی صورتی بوشهر بین ۱۵ تا ۱۷ هزارتومان برای هر کیلو است.

این در حالی است که قیمت هر بسته دوکیلویی میگو در روزهای عادی سال در تعاونی مصرف شیلات حدود ۷۵ هزارتومان است.

شاهخوره‌نژاد در ادامه اظهار داشت که صید میگو در سال‌های پیش یعنی در دهه ۶۰ در انحصار سازمان شیلات ایران و دولت بوده و دولت میگوی صورتی را از صیادها می‌خرید و صادر می‌کرد اما در سال ۷۱ صید میگو آزاد و از انحصار دولت خارج شد و شرکت‌های خصوصی هم توانستند میگو را صادر کنند.

شاهخوره‌نژاد با بیان اینکه میگو از نظر پروتئینی و ارزش غذایی بسیار پربار است و در اسپانیا و انگلستان تنها در جشن‌های بزرگ سرو می‌شود ادامه داد: بهترین گونه‌ی میگوی خلیج فارس، میگوی صورتی و بعد از آن میگوی ببری است که متقاضی جهانی دارند و از سال ۹۰ به این سو بیشتر میگوی مناطق استان خوزستان و بوشهر و حتی هرمزگان صرف مصرف داخلی نیز می‌شود.

این فرصت در فصل‌ میگو تنها برای مردم منطقه خلیج فارس و اطراف آن فراهم است و مردم در استان‌های دیگر از آن بهره‌مند نمی‌شوند؛ چرا که به گفته شاهخوره نژاد در استان‌های دور از اسکله، مراکز فروش، میگوها را تا بالا رفتن قیمت‌ها نگه می‌دارند و به نوعی احتکار می‌کنند.

درج دیدگاه